9.04.2011

morgonmail





som jag önskar att 
någon butik i min närhet 
tog in astier de villatte’s keramik.

ganska dyrt, men aj aj aj så vackert.

jag är en riktig keramikfreak i allmänhet,
muggoman i synnerhet } 
och har både sålt en hel del fin keramik,
~ & växt upp bland duktiga keramiker ..
.. men astier de villatte är i en klass 
alldeles för sig själv, om Du frågar mig.


varje föremål görs för hand i paris, 
i svart terrakotta och mjölkvit glasyr;
med en speciell teknik som lämnar 
avsiktliga defekter på ytan,
små skrattgropar som talar om dess charm
och äkthet, ~ & får det att fullkomligt 
svartna för ögonen på mig.
litet, härligt insiderfakta är att varenda sak  
dessutom välsignas av munkar {!}.




endast hos det franska testamentet i stockholm 
kan man köpa just deras keramik i sverige.
{ doftljus etc, som jag heller inte skulle 
behöva direkt tjatas på för att ta emot,
finns på lite fler ställen i vår huvudstad 
~ & även på artilleriet i göteborg. } 
vi som har turen att bo nära köpenhamn 
kan njuta av det på CasaShop, 
Ni goa’ från norge som tittar in här ibland; 
Ni finner det på inte mindre än tre ställen i oslo, 
~ eller så har man ju ännu en anledning att 
ta sig till paris, ~ & deras egen sanslöst vackra 
butik på 173 rue st-honoré, 
där självaste napoleon’s silversmed en gång höll till.


bara deras hemsida är en liten underbar upptäcktsfärd i sig, 
~ & liknar inte någon porslins, ~ eller keramikföretags
jag någonsin sett.


nix pix, nu ska jag gå & göra en café au lait  
{ känner mig ju lite extra française sådär för tillfället } 
med nymald kardemumma i någon annan fin kopp, 
~ & drömma om paris och ett { en dag ! } stort gammalt grått skåp 
 med glasdörrar; fyllt med travar av keramik från  
astier de villatte.

vive les rêves ! *






* jag har läst franska i fler år än jag ens vill erkänna
& minns, bortsett från några artighetsfraser,
i stort sett bara vive le rêve. 
fast länge leve drömmarna
kommer man nog en bit på, tror  jag.








2 kommentarer:

  1. Det var lekker keramikk, ja! Jeg har også lest fransk, og bodde ett år i Lausanne (Sveits) og fikk praktisert det også, men nå tror jeg jammen det hadde vært vanskelig å konstruere selv den enkleste setning... Har ikke snakket språket på 15 år. Ja, ja. Håper din café au lait smaker trés bien ;)

    Ha en deilig søndag! Klem Eli

    SvaraRadera
  2. Uuuuj så mycket vackert! Man blir ju liksom trollbunden!

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...