9.07.2011

borta bäst & hemma bäst



ibland måste man bara avbryta sig själv mitt i 
 {och säkert som allra mest när man har som allra minst tid för det}. 


det var jag alldeles tvungen till nu.
..och det finns inget bättre sätt för mig,
att sätta mig själv på paus,
än att åka inom den där sköna lilla morgontidiga gränden; 
där man kan köpa både blommor & nybakade frukostbullar 
och så ta mig hem till min bästa vän sandra. 

hon öppnar dörren i gummistövlar och
med sitt röda hår i vild, vacker oreda. 
hon har känt på sig att jag ska komma,
så det doftar  redan kaffe från köket.
vi gör på samma vis; 
varvar kaffe med mald kardemumma i filtret,
~ & vi pratar på samma vis; 
hoppar osammanhängande mellan olika ämnen
och håller ändå i varandras trådar. 

det är ett underbart ordnat kaos,
som kommer av alla år vi känt varandra. 
av allt härligt,  knasigt och jobbigt vi 
skrattat & gråtit åt,
~ &, bokstavligt talat; flytt ifrån,
hand i hand. *




vi dricker så mycket kaffe att vi blir, som hon säger
sådär yr i knäna.
och vi korsar i samtal mellan dåvarande relationer och
vart man hittar finast café au lait koppar, 
till nuvarande relationer och
hur hon har fått ett gymnastikskåp från en skola
att se ut som om hon köpt det i någon
häftig och oförskämt dyr antikaffär. 

sandra är den mest kreativa människa jag någonsin träffat,
~ & det är nästan lika mycket njutning i att
se vad hon hittat på sen’ sist jag var där,
som att bara få vara med henne.


den här gången var kameran med, 
så Ni får följa med på en liten spontan
hemma hos runda.





vi tar en liten avstickare, någonstans mellan den 
3e & 5e koppen kaffe, ~ & stuvar in oss två, 
hennes makalösa man och deras minsta fina pojke matheo
i bilen, och åker till en liten undangömd loppis,
~ & det är precis som christian säger;
jag fattar liksom inte hur Du hittar alla de här ställena ..

vi köper lite små vackert slitna grejer var,
~ jag några saker mer än jag gjort om inte s var med;
för jag vet att när jag kommer hem med den där påsen efter 
att ha varit med henne, så är jag inspirerad till brädden,
~ & har många fler idéer än vanligt. 








när s sedan försvinner för att hämta största pojken, goa’ marley,
från skolan, putsar christian en vägg, 
~ & jag får en stund att njuta av alla detaljer 
och framförallt förundras över hur det skapats lampor, 
enorma, underbara skyltar av något vi hittade sist på en byggvård, 
~ & en glasvägg av fina gamla fönster som hittats på vinden.
saker som får nya sätt att användas,
~ & nytt liv i sandras händer.


 

 



tack för att Ni finns i mitt liv finaste extrafamilj. 
jag älskar Er.






* själva flyendet var från en jobbintervju när vi bodde i london,
~ & inkluderar en något ljus-skygg klubb, 
en stycken big russian mama & ett rum helt klätt i folie.
{vi borde möjligtvis ha anat något när vi, uppklädda till tänderna, 
passerade en restaurang på samma gata där
slug var utbytt till slut i the slug & lettuce
men man kan ju aldrig så noga veta med
språkförbistring & allt.}



puss,

h
  




9 kommentarer:

  1. Underbart hem och underbar font. Lust att dela med dig om vad den heter?

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. jag hör mig själv dra en djup suck av allt det
    vackra som du fångat på bild. som bara du kan.

    kram.

    SvaraRadera
  3. For et fint vennskap dere har, så herlig at hun føler på seg at du kommer og setter over kaffe :) Hjemmet var jo bare helt fantastisk, nydelig og varmt og humoristisk og fabelaktig fanget gjennom din kamera linse. Takk for at vi fikk være med :)

    Klem Eli

    SvaraRadera
  4. wooow vilket fint hem din bästis har ;)
    Vackert!

    Gillar speciellt texten på vad jag antar är en kökslucka "christian stäng luckan"... Det skulle jag också behöva här hemma åt mig man, hihi.

    Åh kardemumma i kaffet har jg också, looove it!

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt hem! Glasvägen var ju verkligen ett hästarbete. Men allting såg verkligen genomtänkt ut i minsta detalj...

    SvaraRadera
  6. åh, men åh vilket häftigt hem! hahaha, jag fick mig ett gott skratt när jag såg bilden med texten på luckan, Christian, stäng luckorna, perfekt!:)

    SvaraRadera
  7. hello hannah
    i just stumbled onto your blog and love it so much! beautiful photographs and sense of style.
    would you be so kind as to tell me the beautiful font you used on this post. only if you want to share :)
    have a wonderful weekend
    hanlie ♥

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...