Visar inlägg med etikett drömmar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett drömmar. Visa alla inlägg

5.18.2012

lemholt ♡ madsen




för ganska precis sju månader sedan träffade jag 
jossi sådär på riktigt för 1a gången. det var 
min allra första fotografering av en kille, 
~ & min allra första fotografering där någon mer
ingick liksom i teamet förutom jag själv 
{och möjligtvis mina alteregon}.. 


.. och det var precis så, som jag skrev då,
att jag var rusig & uppfylld av lycka;
både skaparglädje så stark att den har ett
eget liv, liksom i magen, ~ & glädje och 
tacksamhet över att ha stött på denna tjej
och nästan höra klicket lika hörbart som kamerans, 
i den gamla ugnshallen på magasin 36; 
klicket av hur allt bara fungerar & faller på plats 
som alldeles av sig själv. 

{bilder från då | brian valentin}  


vi har egentligen bara hunnit göra en liten
provfotografering med lina 
och sedan själva ’soft animal projektet’,
~ & så spira s/s 12 nu sist, 
tillsammans sedan dess, men vet man
så vet man, och nu ska vi alltså slå oss ihop. 
en madsen och en lemholt, och jag kan
knappt bärga mig, så jag skriver idéer på 
lappar överallt, drömmer mig bort och bortom, 
~ & sitter och pillar med en profil för oss 
när jag har en stund över. 




{detaljer bakom | spira s/s 12} 


det jag är allra mest glad över är att vi 
är så lika i det där att lita på tillfälligheterna;
att allt inte måste vara kontrollerat eller planerat 
in i minsta detalj, utan att det lämnas 
en dörr på glänt för slumpen och allt underbart
den kan föra med sig, när man vågar lita 
på den, ~ & varandra. 


och så är jag så glad över att allt bara är 
bara blir. jag tittade bort i några 
minuter för att byta batteri i kameran, 
och när jag tittar tillbaka har jossi svängt ihop 
det där håret på lina. i en vas hos sara 
står det vackra stjärnblomster,
vi tittar på varandra; ska vi?, nickar, 
~ & jossi petar i några blommor
med mjuk hand.


därför
därför ska vi teama ihop oss.



{detaljer bakom spira s/s 12 | finaste jossi} 


vi har samma tänk av att vilja skapa bilder, 
föreviga människor bortom ’snyggheten’;
att få ta fram det någon drömmer om, 
den bild av sig själv de vill ha, ~ & mår bra av.


därför
därför ska vi teama ihop oss.





  jossi säger inte ’men det kan man väl inte?’ 
eller ens ’hur menar Du då?’ när jag 
osammanhängande rabblar upp mina idéer, 
hon säger bara ’när kan Du? jag kan imorgon.’
hon tycker inte att jag är konstig med 
mina inre bilder av saker & ting, 
hon bara ler sitt tysta, mjuka léende, 
~ & sätter igång med att göra dem 
till verklighet. 

därför
därför ska vi teama ihop oss.





önskar Er en fin helg.


och kärlek, 


h




±


{modeller : brian valentin, lina lindholm, jossi madsen}
{make up & hår : jossi madsen}
{canon eos 5d mark II | canon ef 50mm 1,4} 
{citat : marianne williamson}





5.14.2012

papercut, cherrypie





jag surplar vitt spirulina-te med mjölk & honung och 
begraver hela ansiktet, hela mig i alla mina tidningshögar.
snusar nära, nära pappret och drar in den älskade 
doften av trycksvärta & känslan av att allt allt allt 
går att skapa, bara man kan föreställa sig det. 

internet i all ära, jag har x antal mood boards på pinterest, 
där jag skulle kunna spendera onämnbara timmar 
på att sätta upp bilder med virtuella häftstift.
men ingenting slår det som är tryckt i pappersform.
som har en doft och som kan vikas & rivas ur,
som händer rört vid innan mina.






jag är så glad över allt som nu är på väg att hända. 
det snurrar av tankar, susar av förväntan.
och ja, det kommer att komma mer
om le mad så fort vi fått ner allt på papper. 
hur visste Ni att vi skojade om det som namn? godingar!
vissa av planerna kan göra mig lite darrig men just nu säger jag 

oui, oui, oui 

till allt som jag bara hinner med och 
som kommer min väg.
ja, ja, ja 
utan att låta det gå upp i huvudet, 
bara rakt in i hjärtat.






tack för alla Era fantastiska ord om igår,
~ jag har fortsatt att på mitt sätt konservera 
körsbärsblom idag. men nä, jag går ju inte runt 
och ser sådär såsigt sängkammaraktig ut för jämnan.
jag tar massor av bilder & några blir godkända. 
men Ni skulle bara veta vad Era ord gör med mig.
de får det att kännas okej att göra lite 
självporträtt igen ibland. 

tack !






och kärlek,

h



±


{tidning ~ acne paper issue 10 | foto ~ daniel jackson}
{självporträtt med fjärrutlösare}
{canon eos 5d mark II canon ef 50mm 1,4}





3.06.2012

atelier ôgonblick





sedan fotograferingen av spira s/s 12 i sara’s själfulla studio
drömmer jag, om möjligt ännu mer,
om min egen fotostudio, 
med arbetsnamnet atelier ôgonblick

gamla grejer med själ till rekvisitalagret 
samlar jag redan på, 
~ & åtminstone en sliten studiolampa till ateljén 
kan jag bocka av från drömlistan. 

nu ska jag bara hitta den där platsen. 
där det naturliga ljuset tar andan ur mig, 
där man känner sig glad & fin & fri 
när man stiger innanför dörren, 
samla på mig mer besjälad belysning,
~ & sen ..

sen kan folk komma med sina drömmar & fantasier;
det de allra helst skulle vilja ha förevigat på bild,
så som de ser, eller skulle vilja se sig själva ..  
.. det skulle vi ta fram, ~ & närma oss,
medan vi dricker café au lait och rotar oss 
varma & lyckliga i rekvisitaförrådet.

jossi har tillkommit på den där idélistan. 
tanken är att man skulle kunna komma till oss, 
~ & så skissar vi tillsammans fram det där drömscenariot, 
jossi trollar med sina locktänger, fingrar, borstar & penslar, 
~ & sedan förevigar vi ..





de här bilderna, som vi fotograferade i saras studio
är med klänningen june från spira s/s 12.
urvackra färger i tyg som rinner som vatten, 
~ & dessutom tycktes som gjorda 
för att få finnas där tillsammans med fantastiska 
tavlan från carola kastman, som syns i bakgrunden. 
det är inte ofta jag förälskar mig så fullkomligt
handlöst i måleri. men det har jag gjort i carola’s konst. 
en dag
en dag bara måste en av hennes stora underverk 
olja, kol & collage få hänga hos mig. 






kärlek till Er, godingar !
vad tror Ni om atelier ôgonblick ?



± 


{modell : lina lindholm}
{makeup & hår : josefin madsen ljungqvist}
{allmänt underbar / studioinnehavare : sara n bergman}
{© hannah lemholt photography | spira s/s 12}








2.25.2012

yin, yang & fotografierna





det är en ganska ensam del av arbetet,
det här med att sitta med bilderna efter en plåtning.
samtidigt tar det mig tillbaka till stunderna 
och de känns nära igen.


nu är mitt yin.
det mörka, bokstavligt talat; i ett arbetsrum
med dämpat ljus, bara skärmen & stearinljus.
envetet, stilla arbete med rörelser som inte längre är. 


då är mitt yang.
längtandet, önskandet, sökandet, ~ & arbetandet 
i det rätta, älskade ljuset. rörelserna. 
flykten & infångandet. 







{ att vakna i ’mitt’ rum hos sara | finaste finaste jossi i väntan}


det är alldeles säkert klurigt & vackert uttänkt,
för att bilda balans, detta ljus & mörker. 


.. just nu kan jag bara inte låta bli att ändå sakna de där
morgnarna, att vakna i denna fantastiska lägenhet,
medan vintersolen gick upp över hustaken och
dagens möjligheter låg & svävade som löften i luften, 
uppblandat med sagogod byredo doft, spår av utbrunna 
tändstickor som tänt alla ljus, ~ & nygjort kaffe. 


och så saknar jag mina tjejer. 
jag tror att halvt kollektivt skulle passa mig att bo.
som mina föräldrar när de var unga happy hippies.
stort gammalt vackert sekelskifteshus. 
vars en lägenhet. frukost & middag ihop. 
ensam när det behövs. 
sällskap när man inte vill vara ensam. 
yin & yang. 




och tänk att få ha jossi i lägenheten bredvid. 
då skulle jag muta henne att göra sin urfina fiskbensflätor 
och trolla med sina borstar & penslar på mig varje dag. 


kanske kommer vi att få leva ut lite av det där. 
det är ett spännande projekt på gång, ~ & letas lokal.
kanske blir vi ett litet gäng, där alla gör olika grejer,
~ & kompletterar varandra. hår & make up, styling av både 
hem & människor, fotografering .. ja, ungefär så. 
i en enda underbar mix. 
det är en av drömmarna för 2012.


vad är Er dröm för i år? 


{morgonmysigaste sara & patrik | ♥ deras lugn mitt i allt klädkaos vi orsakat}


hoppas Ni är mitt uppe i en härlig helg !
vi ses snart igen..





1.05.2012

stjärnbilder









i går :


jag torkar silverstjärnor; glimmande festrester sedan nyår, 
med trasa längs svarta köksbänkar, funderar över det här nya året. 
skiftet 2011/2012 blev lite vänt ut och in. 
jag kan bli nedstämd på nyår, tankarna trängs där på slutet; 
ettriga som om det vore just slutet, finito för alltid för dem, 
vill fram till varje pris. har vassa armbågar.

sedan kommer det blanka bladet, det nya året,
~ & allt känns möjligt. på nytt. i nytt ljus.

nu skrattade jag istället mig igenom hela den
sista dagen och kvällen av 2011 och först efteråt, 
där i början av det nya, blev det svart där det brukar vara ljust. 
tröjan vänd ut och in, fastnar trång över ansiktet, 
över håret som blir elektriskt.
jag sköljer trasan under kranen, stjärnfall i vasken,
~ & de försvinner med ett silvrigt slurp ner i avloppet.
lite för fort.







i dag: 


jag hittar fortfarande silverstjärnor i bordsspringorna, 
bortdomnade i stearin bland värmeljusen, 
ojämna stjärnkonstellationer i hela skrutthuset; 
en ensam morgonstjärna glimmar till i dunklet på badrummet, 
några sitter fast på raggsockorna. och så får det vara. 
för i dag har det regnat hela dagen och jag har suttit i en bil 
med en fin människa som plötsligt gråter medan 
vi pratar om livet och vindrutetorkarna metodiskt sveper, 
stryker bort regn. inbäddade i imma tänker jag att 

det kunde varit jag, att en annan dag och det är jag.

och jag vet inte varför, men just då, kanske för igenkänningen,
känslan av släktskap, för det verkliga; tårsaltade dödliga; 
kommer jag på igen hur sanslöst vackert livet är. 
och att det ju inte är så fel alls att gå runt 
och trampa på stjärnor i januari
de påminner om nyår, blinkar till mig om att det jag drömde 
för ett år sedan, både blivit sant & överglänsts.

först då kan jag urskilja nya drömmar. 
och först då är det gott nytt år på riktigt. 









kärlek till Er.









±


{modell : lina lindholm}
{canon eos 5d mark II | canon ef 50/1,4 usm}
{citat : marsha norman}

© hannah lemholt photography


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...