12.28.2011

vår inne, vår i sinne









vi går längs havet, 
blöta rakt igenom & ända in på huden, 
och mamma berättar dämpat; 
lindad yllesjal över munnen, att det 
stod i morgontidningen om det milda klimatet.
om att flyttfåglarna inte flyttat i år. de stannar kvar, 
det plockas kantareller i december och 
fjärilar & mygg är fortfarande i farten.

jag längtar också redan efter våren.
inte lika våghalsigt som fåglarna som riskerar 
sina liv när de stannar, 
men jag reder mitt bo med kvistar av vår; 
vita ranunkler, ~ & syren.
jag planterar scilla i alla de 
vietnamesiska urnorna och nästan ryser 
av hur vacker den turkosa stora korgen 
är mot de mörka träskålarna 
och de vita knopparna. 








fast ljusen brinner fortfarande överallt, 
och brasan. jag lyssnar på årets vintervärdar 
på podradio i datorn när jag jobbar. 
{mia skäringer för 3e gången.}
och granen glittrar alltjämt i ett hörn.
det är nästan mörkt mest hela dagen, 
en liten kokong av vila. inför en ny vår.
eller en vår av nytt liv, 
i form av ytterligare steg på okänd väg,
dock i alltmer trygga, 
~ om än lite vingliga skor.
en vår som till viss del redan spirar 
här inne 
och lever i mitt sinne.


.. och apropå flyttfåglar. 
om Du inte redan sett
sophie windsor clive & liberty smith’s 
slumpartat filmade ’murmuration’, 
~ ta 2 minuters paus
och gör det här & nu .. 
lyckopirr utlovas !




 ♥




8 kommentarer:

  1. Åh ja, det går snart inte att förneka vårlängtan längre...julen är över, nyåret står för dörren och sen, sen...snart är det VÅR!
    Varmkram Lydia

    SvaraRadera
  2. Jag vågar knappt säga det, men här har hela julen åkt ut idag....Oooohhh... mest för att vi åker bort en vecka, men jag sån att jag njuter hela December tills det blir annandagen och då tycker jag allt ser visset, dammigt och trist ut...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina små krukor, var kommer de ifrån...

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart inlägg!!! Och bilderna är ljuvligt fina. tack för det;) Kramar ifrån mig

    SvaraRadera
  5. helena ~ det är vietnamesiska
    urnor från tine k, har haft lyckan
    att samla på mig några nu. :)
    vackra för lökar såhär eller en enkel
    bukett [då sätter jag ett vanligt dricksglas
    med vatten inuti], pennor & penslar
    på kontoret, ~ & även på badrummet till
    borstar etc ..

    http://www.tinekhome.com/WebShop/Interioer/Krukker__Skaale/VIETJAR-L

    http://www.tinekhome.com/WebShop/Interioer/Krukker__Skaale/VIETJAR-XL

    tidlöst vackra, tycker jag !

    .

    tack tack tack fina Ni,
    ~ & kram till Er alla 5 !

    SvaraRadera
  6. Åh, så fint! Fotot med skorna är alldeles extra tjusigt, tycker jag.

    Idag dricker jag kaffe med kardemumma. Då tänker jag på dig.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...