12.29.2011

inblick & framåtblick








några nyfikna godingar har mailat;
vill se mer bilder här hemifrån.
det är fint av Er, men får än så länge bli såhär,
i små glimtar, korta inblickar i delar av rum
{här en bit kök}
där det finns ljus en vinterstund

det pratas om ett eventuellt hemma hos reportage 
när våren kommer,
~ & då får Ni ju se mer av skrutthuset.

just nu viner det, både i eldstaden & runt knutarna;
blåser så att jag känner mig som en av de där
små darrande grisarna, vars hus vargen skulle blåsa omkull.







i dag njuter jag av fina josephine, ~ & hennes vackra 
familjs hem i senaste residence. 
de bor bara en gata neråt havet från oss, 
~ & jag gör en mental kom-ihåg-lapp om att
jag måste fråga när de öppnar sin butik lily & oscar 
som både står omnämnd och lockar med bilder på
betongbord & urvackra anatolska mattor.

danska rum ger mig rysningar av vällust som alltid,
~ & jag undrar för hundrade gången varför vi 
inte kan få prenumerera i sverige?
{speciellt nu, då de återigen har kampanj på 
4 nummer & 2 bäddset från naja munthe.
gillar skarpt våra sängkläder & tyger från denna 
fantastiska danska & hennes casa de luxe!}




.. när jag sitter där och dricker vitt te & bläddrar,
placeras sedan det där märkliga membranet mellan mig och världen. 
på en tiondels sekund & utan att jag kan se skiljelinjen. 

har jag verkligen ? membranet

{för så känns det om jag ska vara hudlöst ärlig.}


där, som reklam för nästa nummer, är en av mina bilder,
som jag tog den där dagen för mitt 1a, men underbart nog
vad det verkar; inte det sista jobbet, tillsammans 
med fantastiska marie





livet är märkligt & oförutsägbart & otroligt. 

för tre år sedan började jag ta bilder av koppar & kor,
penslar & papperallt möjligt & ingenting,
med en liten eländig semesterkamera som jag fann 
låg och skräpade i köket. fotograferade lite när jag kunde, 
mellanrum mellan jobb & vardag,
blev förälskad & kunde för mitt liv inte förstå 
varför jag inte fotograferat tidigare, 
uppväxt bland kreativa människor & fotografer. 


och förälskelse blev till en självklar tvåsamhet,
~ & i dag vet jag inte var jag börjar 
och fotograferandet tar vid. 
vi är en mekanism, pulserande tillsammans. alltid.

italienska & ryska bokomslag, teaterplanscher,
~ & fototryck bygger nu en liten trave som gör mig 
förundrad och nu växer den sig dessutom högre 
med tidningsjobb & andra projekt. 

och jag är så jä*la lycklig. 
för utan den här tvåsamheten 
hade jag på något sätt 
alltid varit en 
ensamhet. 




  

9 kommentarer:

  1. och tänk så mindre vacker världen hade varit utan dina underbara bilder. och tack för att du delar med dig av dem. kram :)

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka att jag hittade hit & får se allt du delar med dej av!
    Nu är julen över & genast känner jag vårinspiration när jag tittade in här idag :)

    Jag måste erkänna att jag också är nyfiken på ditt hem, dina små hörn, detaljer av grejer & så vidare...

    Ha en fin fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Rysningar av vällust är just vad det är;) Vad mer kan man behöva ev en fin kväll? Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Jag blir så lycklig av att höra om då någon hittat rätt, sin paus och sitt kall, lever sin dröm fullt ut. Tack för att du delar med dig, kram

    SvaraRadera
  5. Fortsätt fotografera! Det är roligt att få läsa en så fina ord om att ha hittat rätt. Imorgon är det jag som går och köper Residence.

    SvaraRadera
  6. Men vad härligt att höra. Älskar dina fina bilder.
    Själv fick jag en systemkamera i födelsedagspresent i somras och ett nytt intresse föddes. Helt plötsligt kände jag som du, varför har jag inte gjort det här tidigare? Nu har jag ju låååångt kvar att lära, men jag lär mig hela tiden och jag älskar det.
    Vet inte vad som kommer att ske, bara att något nytt klivit in i mitt liv och att det är förändrat och inte kommer bli detsamma igen.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  7. Vi är ALLA lyckliga att NI fann varandra, kameran & du!

    ...& för er som inte varit hemma hos denna ljuvliga varelse så kan jag säga att hennes hem är lika ljuvligt!

    Nu ska du få mail-svar min vän!

    PUSS

    SvaraRadera
  8. Vi är många som är sååå glada att du & kameran fann varann...& att du så generöst delar med dig av vackra bilder & minst lika vackra tankar.
    Varmkram Lydia

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...