12.01.2011

illume







på denna den mörkaste dagen på länge,
då solen knappt har velat vakna alls, 
har det äntligen ljusnat för mig. 

det är fortfarande massor på listan. 
en hel del jag inte hunnit. 
från och till glömmer jag bort att jag måste 
sänka axlarna, höja blicken, ~ & andas längre ner i kroppen;
andas på riktigt, inte med hjärtat bankande i halsgropen.
men det har ljusnat. jag kan se vägen igen.  

jag tog en promenad i regnet, bara för att 
jag behövde andas lite, ~ & fann mig plötsligt i 
en liten butik som heter holy moly. 
det var bara jag & den vackra ljusa i kassan där inne. 
och det var precis lagom jul. 
sådär så att lagom är underbart rofyllt & lustfyllt och.. lämnar plats.
så som det alltid borde vara. 
med mellanrum för det sanna vackra; 
sköna möten & fina ord. 

och där, i mellanrummet, kom plötsligt lusten.  
kanske just för att den inte kändes påtvingad, 
~ eller som livet är ofta;
för att jag inte förväntade mig det. 


skaffat en sån’ här goding år efter alla andra. vart tvungen att bli vän med dödskallarna först.
vad vi sysslar med här? inte en aning. men dödspolare är vi.



.. och visst var det härligt att snubbla över en mjuk ’scull scarf’ 
som jag letat efter så länge, ett nytt favoritljus med mandarin, 
vanilj, tobak & cederträ & lite små fina vintersaker, 
men det var inte det. det var att de där orosmomenten 
visserligen fortfarande finns där, men de försvann ut i kanterna 
och vilken plats det blev där i tomrummet efter dem; vilket ljus! 

så nu lyssnar jag på den här favorit-vinter-musiken
på dånande volym, fast det inte är jul än,
~ & tar mig tid att dansa runt med kameran, fast det egentligen 
är alldeles för mörkt. för att det är ljust i mig. 

och jag fortsätter plötsligt på den serie jag kallar habitat± 
som jag har bestämt ska bli en serie foto från, ~ & kanske för varje rum.

jag börjar med köket, där de svarta macaroons’en ingår,
 ~ & i dag blev det andra ytterligheten av vitaste vitt i form av himmelska 
pudrade lemoner { & därpå mig med vitt. runt. hela. munnen. 
och mellantinget av beige blev just de urgoda knäckebröd 
från olof viktors som jag tänkt mig; som är som krispiga lager
av veckade böljande kjolar. 






december, härliga Ni.
jag hoppas att månaden fått en fin början också för Er. 
full av ljus. 
inifrån.


med kärlek,

h







±

© hannah lemholt photography

7 kommentarer:

  1. Jag bara älskar den där bilden med macaroons och vill ha den! Så underbart fin.

    SvaraRadera
  2. ...sååååå snygga bilder....jag dör...vill oxå...men har inte tid...men måste nog ta mig tid...Så SNYGG du är i döskallesjalen, har inte riktigt kommit dit..ännu...har iallfall köpt ett dösnyggt nagellack i mörkt svartgrått skimmer...alltid en början!

    Så UNDERBART att läsa din blogg, den gör mig glad!

    Varmaste kramen
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Tack fina du för ett helt galet fantastiskt underbart fint inlägg :)

    Kram Malin, live a lot

    SvaraRadera
  4. anna ~ tack !
    är glad för den själv faktiskt ..
    det svarta kom ut riktigt bra.
    ska testprinta den, ~ & så
    dyker den nog upp här hemma
    på en vägg för Er att se snart.
    fått lite förfrågningar om köp,
    så funderar på att göra en serie..

    :)

    hanna ~ tack ! vad glad j a g blir för Dina ord !
    betyder ännu lite extra; Du med Ditt öga ..
    & tack ! är vi kanske båda lite behöver-tid-på-
    mig-för-att-deala-med-dödskallar-typen ? :)
    nagellacket låter dock fantastiskt ! vad ä r
    det just nu som får en att längta efter mörka
    nagellack, ~ stod & fingrade på ett svart i
    samma butik igår. så jäkla dålig på att få till
    det snyggt bara .. får öva ! :) varm kram tillbaka till Dig !

    :)

    åh, tack malin, ~ d e t värmde !!


    SvaraRadera
  5. Det är inte bara dina bilder som får en att drömma sej bort till den vackraste av sagovärldar, även dina ord är så underbart målande...

    Underbar julmusik föresten!

    /anna

    SvaraRadera
  6. Himmel! Vilken vacker blogg du har. Allt i min smak, och kanske lite därtill.
    Tusen tack o jag är härmed en trogen läsare :).
    Mysig kväll/Jennifer

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...