10.08.2012

DRÖMFRAGMENT






.. Ni vet hur det är när man vaknar lite för tidigt?
tiden i sig är oviktig; det kan vara mitt i natten, eller 
efter bara en stunds dåsande i solen, men det 
är i vilket fall för tidigt och man är kvar med en fot
i sömnen, ~ & båda i drömmen. 

så känner jag mig nu & sedan två dagar tillbaka, 
sedan vi landade på skandinavisk mark efter vår bali-resa.
som att jag inte vaknat än, som att jag är otydlig 
och ostyrig, ~ & måste sitta rufsig i håret en stund, 
invirad i täcket och dricka kardemummakaffe 
och mest bara stirra framför mig. 
Ni vet hur svårt det är att berätta en dröm?
där är vi nu.






jag vet inte vart jag ska börja 
och jag vill nog inte ens riktigt att det ska vara slut. 
så därför blir det mest ett omtöcknat hej 
för att ge Er ett livstecken, ~ & en första drös 
fragment i form av bilder. här hemma går jag runt i
kimono, ~ & eldar i öppna spisen; 
för att kunna gå barfota ännu ett tag, 
för att få behålla känslan av värme & frihet.





och ja, vi skojade om att vi nog är de blekaste att 
någonsin lämna bali. om det skvallrar bilderna. 
vad de inte riktigt kan berätta, är om allt som får plats 
där emellan; bortom parasollen & paraplydrinkarna på 
kuta beachbortom fantasibilden av paradiset

jag tror inte att något eller någon kunnat 
berätta för mig om hur 
jag skulle bli förälskad i ett helt folk. 
eller att jag skulle komma att älska en vän mer än jag 
redan gjorde, eller om hur jag skulle finna två nya så fort 
och så självklart. och ingen bild kan berätta om att 
den där känslan jag haft sedan ett tag innan vi reste; 
den av att världen öppnat sig & säger 
varsågod. ta för Dig.’ 
visade sig i så många former, ~ & gång på gång 
på gång, på den mest magiska av platser. 







jag tror inte att något eller någon
kunnat berätta för mig.
och jag vet inte om jag kan förmedla det till Er.

men jag ska försöka. 
nu har jag i alla fall slagit upp ögonen, 
~ & virat mig ur täcket och i arbets-stolen.

hej
jag drömde något så märkligt, 
fantastiskt, underbart. 
och jag måste ha sovit i två veckor.


kärlek till Er, 
h 




36 kommentarer:

  1. Äntligen ..
    ~ Välkommen hem hannah ♡

    kram c.

    SvaraRadera
  2. oh, i was waiting for your new post already... and it is amazing. amazing and full of beauty. as always. thank you. i love your blog and your art!

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, marina !
      and thank you for your (too?)
      kind words.. *smiles*
      this time i truly had to just write
      down straight from the heart
      (or soul is it?) .. i can’t seem to
      find the words.. so thank
      you.. that means an extra lot here..

      Radera
  3. Fina bilder...härligt att höra att du haft det bra :)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Du är som alltid magisk på att beskriva känslan... Jag går runt som i en dimma...segar runt i sirap. LYCKLIG över att få återuppleva genom Dig & dina ord.

    Älskar dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. älskar Dig, loppan.
      jag är där med Dig,
      i sirapsdimman.

      Radera
  5. Oj, jag har verkligen saknat dig här!
    And admit to have peeked in every no and then
    to see if you had left a trace of yourself.
    Glad you're back safe&sound,
    and thank you for taking us along into such an exotic place...
    Hope the wakeup from your two-week dream goes softly, x

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, rebecca !
      mm, i tried to post several times
      on the journey but it seems jungle-
      life + wifi didn’t agree with my plans..
      *smiles* thank you, yes; i feel now it’s
      a must that it d o e s go slowly; and am
      a bit surprised by my own feelings..

      x, h.

      Radera
  6. Åh!
    Jag som är så sugen på Bali redan - och nu känns det outhärdligt att jag inte alls är på väg dit. På ett tag. För i längden måste jag ju. Det förstår jag.
    Ser fram emot att höra mer från resan. Välkommen hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. man vet aldrig, milea !
      jag trodde inte heller jag
      var på väg dit, men plötsligt
      var jag där, ~ & fullkomligt
      betagen & uppfylld & ..
      förändrad av det. önskar Dig
      en bali-resa !!

      tack ! :)

      Radera
  7. Välkommen hem!! Har längtat efter dina inlägg, och längtar att få se mer bilder.

    Kramar
    Katarina i Norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. stort tack, katarina !
      känner mig mer än
      välkommen hem nu
      av alla Er fina ! tack !

      kram till Dig,
      h

      Radera
  8. Åh, så underbart att du är tillbaka!
    Oerhört efterlängtad har du varit.
    Känner den lena värmen rakt in i själen, av din resa. & minns den där yviga omtöcknade känslan, när man precis kommit hem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, fina anna !!
      blir rörd av Dina ord.

      stor kram !

      Radera

  9. Åh, äntligen är du tillbaka ! :)
    Har saknat dina ord o bilder.
    Du får aldrig vara borta så länge mer ;)
    /Sari

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack sari, ~ vad härligt !
      *haha* ååh.. som sagt;
      gav det några tappra försök
      att göra inlägg under resan;
      men det ville sig inte med
      djungel-wifi .. :)

      allt allt gott till Dig !

      Radera
  10. Underbart! Som man längtar till drömmen, det omtöcknande tillståndet, hoppas själv få uppleva det i vinter. har saknat dina inlägg massor under din resa och ser fram emot dina fantastisk bilder och ord. Ha en fin dag och ta det lugnt tillbaka till verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. stort tack, anna !! vad fint av Dig !
      jag försökte göra inlägg från resan
      några gånger, ~ men uppkopplingen
      ville sig inte riktigt i djungeln, ~ & jag
      försökte tänka både att det fanns någon
      mening med det, ~ & att Ni skulle finnas
      kvar ändå ! *ler* nu får Du mig att känna
      mig mer än varmt välkommen hem, ~ tack !

      Radera
  11. Jajamen. Så fick jag alltså rätt...det har kommit något nytt in i Dina bilder, nämligen. Du har rundat ännu en vägkrök på vägen framåt...underbart att se. Den vision jag tror att Du har med Dina bilder har liksom...expanderat, igen. Jag sitter bara nöjt och nickar! :) Det är ett sånt privilegium, vet Du, att få följa en människas kreativa utveckling. TACK. Och puss och kram, blir så *glad*!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är det så, joanna ?
      vad spännande..
      vad fint att Du säger det,
      ~ & nu blev jag glad.
      T A C K ! .. och puss & kram !

      :)

      Radera
    2. Jo, rent spontant tyckte jag det! :) Du är så öppen för nya intryck att det på något sätt alltid märks i Dina bilder. Och kontrasten mellan den "tysta" perioden Du berättade om innan resan, och nu det här *ljuset*...jodå. :)

      Radera
    3. nu blev jag inte bara glad.
      nu blev jag oerhört rörd.

      tack ..

      Radera
  12. its not just your photographs i love here, but your words too... filled with dreamy, unruly poetry (i'm sorry i'm using your own words, but they really best describe the feelings)
    sigh!
    i just want to stay here awhile, simply breathing...


    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so so much, niru !
      your words make me truly happy..

      Radera
  13. Jag känner sååå igen den där drömkänslan efter en lång resa - ett overkligt och hårt uppvaknande i verkligheten. Vi har varit i Mexico tre gånger och jag lever med en ständig längtan efter frihetskänslan där, det turkosa havet, den vita sanden, värme och sol. Längtar till nästa gång... //Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad härligt, pia..
      det är ju ändå så,
      det tänker jag när
      jag läser D i n a ord;
      hellre längta än inte
      alls..

      jag hoppas att både
      Din & min ’nästa gång’
      blir snarare än vi tror!

      :)

      Radera
  14. Så glad för din skull att resan blev precis så overkligt fantastisk som man kunnat hoppas! Förstår känslan du beskriver och hur svårt det är att ta sej ur ett drömstadie man befunnit sej i under två veckor, hur ska det någonsin gå att återgå till en vardag igen? Men du har dina bilder till hjälp och genom dom får du behålla känslan så länge du vill!
    Välkommen hem igen!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  15. Välkommen hem Hannah!
    Jag förstår så väl det du säger - att bli förälskad i ett land
    & ett helt folk.
    Själv förlorade jag mitt hjärta i Uganda.
    Människorna, naturen, djurlivet, tillvaron, ja, allt.
    Så förälskad var jag när jag kom hem att min man blev svartsjuk &
    trodde jag skaffat mig en älskare. :)

    Vakna långsamt ur drömmen fina du
    & behåll minnena nära hjärtat.

    Kram
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* åh, tack, malin !
      jag drog just själv den
      parallellen igår; att det
      är inte långt ifrån en
      förälskelse av det mer
      ’personliga slaget’ ..

      tack för Ditt råd, ~ jag
      känner precis så; sakta
      sakta får det gå.. :)

      kram till Dig,
      h

      Radera
  16. wellcome back...I missed some news form your blog..and I am happy that you could write again and all the images and the text are so paceful...
    have a nice day
    Dora

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, sweet dora !
      i tried to post a few times along
      our busy trip, ~ but the wifi and i
      seemed not to quite agree on me
      doing so.. *smiles*

      wish you a beautiful new week,
      hannah

      Radera
  17. Välkommen hem! Vilka magiska foton och du sveper över mig med dina vackra texter igen och igen och igen.
    Jag blev alldeles överrumplad när jag träffade dig där i trappan igår och ångrar nu, såklart, att jag inte berättade hur mycket du berör och tar tag i mig med dina foton och vackra ord. Jag kom själv hem från en tio dagars skrivarkurs i Toscana förra veckan och blev helt deppig och arg efter några dagar, jag ville tillbaka till magin och närvaron jag kände där. Man får vakna långsamt efter drömresor och sen får man planera en till snart igen. Mellan dem får man gå vid havet och titta djupt i ögonen på dem man håller av, känner jag.
    kram Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, fina kristin, ~ & detsamma ..
      jag kände att jag bara var tvungen
      att gå fram en gång till, fast jag
      tänkte att ’hon tror ju inte jag är
      klok!’ .. det kändes ändå viktigt,
      ~ hur mycket jag än flyter omkring
      ovanpå på något vis just nu, för
      något i Din blick kändes lika
      sant som när jag läser Dina ord
      & ser Dina bilder. någonting väldigt
      unikt & fint.

      .. såg italien bland dina bilder precis
      nu.. älskar toscana. vi var där mycket
      när jag var barn. jag kan tänka att Du
      också levt som i en dröm då ett tag,
      ~ fast också just som Du beskriver;
      så närvarande samtidigt. så en vakendröm.

      tror på Ditt havs, ~ & blickrecept även
      för mig. minnas vad kärnan var av det man
      tog med sig hem.. och ge det vidare, både
      om & om igen till sig själv, ~ & till andra.

      tack för Dig.
      kram,
      h

      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...