10.11.2012

INDIANSOMMAR




när vi var små lekte vi indianer & cowboys,
~ & jag ville alltid vara indian. jag måste läsa på,
lära mig mer om dem, känner jag nu när jag skriver
det här; för hur evig min böjelse än är, sträcker 
sig min kunskap inte mycket längre än till drömska 
inre bilder av stolta krigare fulla av integritet, vackra fjädrar, 
höga kindben, ~ & sagoögon. och så indiansommar,
ett om möjligt ännu mer diffust begrepp, 
som ändå alltid tilltalat mig med sin känsla av värme, 
frihet & barfota fötter in emellan bokstäverna.




jag arbetar med bilderna från bali,
~ & packar fortfarande upp väskorna lite i taget
och fast att regnet smattrar mot rutorna och kylan 
redan nyper lite i kinderna när jag ilar ut för 
att tömma postlådan, ~ så har jag indiansommar
här hemma. brasan gör golven varma, ~ & luften mjuk 
så att jag kan gå i den nya svart & vita kaftanen 
och min silkiga kimono. nu är jag vuxen, men leker 
fortfarande indianer & cowboys. och jag behöver 
inte slåss om att få vara indian. 




jag tar mina sista chanser och går barfota 
ut på trädäcket, ner i gräset på baksidan av vårt hus. 
i skuggorna anas frost från natten, ~ & jag
tänker att kanske är det sista gången för i år som jag 
plockar fikon & vackra fikonblad med mig in i 
värmen igen. oktober. oktober kom medan jag höll
på med någonting annat. så byter jag ändå blad tillslut; 
vackra kalendern och tycker än en gång 
så mycket om steve jobs ord :

stay hungry. 
stay foolish. 





har Ni börjat kura in Er, är det höst hos Er nu?
jag misstänker att det bara är jag som 
leker indiansommar? när jag var liten hade jag 
låtsaskompisar. tre stycken. 
babbol, lisa bh och jan i fjällen.
så jag antar att allt är precis som det ska ändå.

kärlek till Er,
sommarindianer & höstcowboys.
tack för att Ni är här. 




± 

{3 radigt snäckhalsband | love warriors}
{modell : sara n bergman}
{hotell : underbara kupu kupu barong, bali}
{© hannah lemholt}







29 kommentarer:

  1. Blir så lycklig över dina vackra ord, graciösa typsnitt till magiska bilder som ger mig lugn, distans, intrigitet med mycket värme. Vilken svinlande magi när jag läser om din resa till Bali, när jag själv är påväg dit för att möta min dotter, under två veckor på hennes stora Asienresa. Jag kommer att möta varje bild du visar med längtan, lust och himmelsk lycka. Tack för din ljuvliga blogg! M

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, lycka, ~ hoppas & tror att
      Ni får det underbart !

      tack för fina ord ..

      Radera
  2. hela mitt liv var frost i morse.
    Men solen kom från klarblå himmel och låtsades att det var Augusti igen.
    Oktober ja.
    Dags nu. för elden inomhus och raggsockar på kalla golv.
    Men en hel del tid att fixa med bilder!
    och dina bilder.
    Jag dör lite varje gång.
    Så fina.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Man har ju som trogen bloggläsare fått se några glimtar av din vän Sara förut.
    Men. Den. Där. Bilden... !

    andlöst vacker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ååh.. tack anna, vad Du är go’ !
      ja, hon är ju det. på alla sätt & vis.

      :)

      Radera
  4. Min dag börjar nog lite som en indiandans.
    Som sedan, när barnen och mannen lämnat mig
    för dagens sysslor går över till en mer tyst och lite
    lugnare dans.
    Jag njuter av mitt te och sätter mig på golvet
    och gör mina avslappningsövningar med koncentrerad
    andning.
    När jag är klar sätter jag mig vid datorn och tittar in till dig.
    Det har jag gjort länge nu. Ja, nästan från det att du startade.
    Att vara här inne gör mig fortsatt lugn.
    Du är unik Hannah. Med dina ord och dina så vackra bilder.
    Och JAG. Jag har varit så dålig på att skriva hur du berör mig
    med ditt skapande under denna tid.
    Men så idag, så hände det..

    Och sara, hon är så vacker så det gör ont..

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. stort tack för oerhört fina ord, mia !
      .. & tack för att Du skrev n u . :)

      ja, hon är det; inifrån & ut & lite till.

      kram,
      ~ & en härlig helg till Dig,
      h

      Radera
  5. That first shot is just sooo....
    strong, powerful, those eyes&that stare, the perfect green in the background,
    and it makes you think&wonder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, rebecca,
      ~ yes; sometimes they are
      just there; demanding their
      space; some images. *smiles*

      thank you for your thoughtful
      words, always.

      x, h.

      Radera
  6. lisa bh...jan i fjällen...SOM jag älskar dig Hannah!!!

    Mitt 3-radiga hänger som en tavla på väggen här hemma & SOM jag älskar även det...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp. jag ringde långa samtal till dem,
      ~ & bjöd in dem till diverse utställningar
      av teckningar etc. :) de var med länge..

      längtar upp till Dig & Er,
      ~ & till ’hemmaplåtning’ !

      LOVE YOU loppis !

      Radera
  7. Tack snälla du för värmen, glädjen och skönheten di sprider ! Det är så härligt att komma in på din blogg. Halsbandet är underbart. Går det att köpa någonstans ?

    Kram från en annan liten indian
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, fina anci ..
      det betyder mycket !

      halsbandet (& även
      två, ~ & enradiga är
      på väg hem till en
      1a kollektion för
      love warriors; det
      dyker upp i vinter i
      deras webshop,
      lovar att tipsa här då,
      ~ de är helt u n d e r b a r a !

      kram, h

      Radera
  8. Jag har alltid haft en kärlek till indianer. Det folket påminner mycket i liv och leverne om våra egna samer. Min morbror blev indian när jag vår liten, jag minns hur min mamma toppade till hans långa mörka hår, han hade pannband och hans rum hemma hos mormor var som att stiga in i en tipi . Hansåg filmen soldier blue och tog indianernas parti. Jag hade en låtsas kompis som hette Torne...minns honom inte själv men mamma har berättat mycket i:-). Underbara bilder Hannah, magiska. Kramar Katarina i norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, vad fint, katarina,
      ~ & tack; då är jag inte
      helt ensam ! ;)

      tusen tack för fina ord !
      kram till Dig, goa’ Du.

      Radera
  9. it makes me smile to know that you dreamt of indian summer all along your childhood. as an indian child (and even now) i wished for the western snow. to stand under its soft feathery drizzle. if not in reality, i think we can live in each other's dreams. i'll send you some summer warmth from my country if you'll please send me a sprinkle of snow fall from yours. smile.
    beautiful, beautiful photos that make me pause and stare, as always.

    love from india

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so so much, niru,
      ~ & your space looks stunning..
      my chest fills up seeing the light
      in your work; as i can almost sense
      the warmth too.. oh, one day, soon,
      i’ll live one half of the year somewhere
      with more light hours a day than dark..

      thank you.

      and yes .. i’ll send you a sprinkle of snow !
      it’s looking as if there could be some
      this year; already the garden is frosty
      in the morning ..

      love to you and thank you .. again .

      Radera
  10. Läser ditt inlägg igen. & blir påmind av den här musikvideon..
    http://www.youtube.com/watch?v=M0IDiVQxZYg

    & ja, jag hade också en låtsasvän ett tag. Tant Lina, som bodde inne i ugnen.
    Jag minns det knappt själv, men min mamma påminner mej om henne då & då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, anna, ~ den är en favorit jag lite
      glömt bort; tack för att Du påminde !

      .. tant lina i ugnen. gud, ja.. jag tycker
      det är underbart, den där förnimmelsen
      av hur fullkomligt obegränsad fantasin
      var då, som barn..

      TACK !

      Radera
  11. Dear Hannah,


    In a strange way i could not open your website the last few weeks,so i went right to your blog...and i saw that you were already home!
    I really missed your pretty pictures and nice comments.
    So i`am glad that your are back :-)
    Maybe i told you before but autumn is one of my favorite seasons,with its winds and amazing colours.I always love the warmth of the fireplace and the light of the candels at the end of day.Reading a book,watching a pretty movie and eat nice and warm meals with familie and friends are my favorites in this time of year.Taking a walk in the stormy winds is also one of my favorites.
    If i should choose between Indians and cowboys,i think i would be a little white indiaan,walking barefoot and living as much as possible in the rythm of nature .

    Love,
    Janet

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi janet,

      yes, ~ i was meaning to put some
      kind of notice that the site
      {hannahlemholt.com} is down for
      maintenance / updates. i havn’t
      updated it in SO long, ~ the blog
      is far more up to date, but again;
      we’re working on it now. *smiles*
      thank you for looking for me !

      yes, autumn truly is a beautiful
      place to be, i agree..
      and it seems many of us chose
      to be indians, ~ that’s a beautiful
      thought, i think.

      thank you for all your kind words.

      x, h.

      Radera
  12. Jag är med dig i barfotavandringen och varvar det ibland med tjocksockar :) Det är befriande att göra lite som man vill och skala av alla regler om hur saker bör vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha! det är ju samma här, fina Du.
      barfota eller raggisar. inget
      mellanting inte! :) go’ helg !

      Radera
  13. En helt underbart spännande bild på den vackraste Sara...
    Ha en fin helg /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. stort tack, liv !
      måste försöka
      hinna en höst-
      runda till härliga
      hedentorp ..

      önskar Dig detsamma,
      hannah

      Radera
  14. Helt underbar bild!!! Alla helt underbara bilder!

    SvaraRadera
  15. Åh jag älskar älskar älskar ditt sätt att skriva, och ditt sätt att se, och din gåtfulla uppenbarelse..dina bilder!

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...