10.30.2012

redigeraren & rädd-haren




såhär ser den del av vårt arbetsrum ut
där jag sitter & jobbar. eller såhär såg den ut
12.10 idag efter att jag sorterat lite. 
andra dagar kan den här lilla platsen se helt 
annorlunda ut; med en massa diverse lappar;
fullklottrade med tankar, mått & förvirrade 
små texter, tre urdruckna kaffekoppar,
& två vattenglas {jag är urduktig på att 
dricka kaffe. vatten; not so much.}.

just där har jag suttit den mesta delen av 
den här tisdagen; med klart höstljus 
vällande in bakom skärmen, frusna fötter,
~ & bohemia-ljuset brinnande så länge att jag blev yr. 
jag har jobbat med bilder för love warriors och 
så har jag, lite i taget, tagit in Era fullkomligt 
underbara tankar bland kommentarerna
och blivit mer än lovligt bortskämd.
jag försöker hinna svara Er allihopa. 




tack för fina ord om självporträtt..
svarar jag anna,
~ det är ju dock en hel del efterarbete också!
och så väljer man ju de som blev bra,
så kanske en av trettio..
jag ska inte ’göra ner’ mig själv, 
men jag är inte en av de där som fastnar
egentligen direkt, så är det bara..
dock har jag efter lång tid lärt mig att slappna
av när jag gör självporträtt och det är ju lite 
det som det handlar om, om man inte är 
sådär naturligt ’photogenique’ vill säga;
att slappna av.
när någon annan håller i kameran blir jag 
fortfarande superstressad.
axlarna åker upp till öronen & jag är så
rädd att le att jag kniper ihop munnen
till ett streck. och det blir i stort 
sett a l d r i g bra.


och så fortsätter jag hamra ner, svara anna, att
japp, jag tror på att göra det man är rädd 
för, alla gånger ! förutom att hålla i
spindlar. det gör jag bara inte.

varpå känslan av 
’vadå göra det Du är rädd för?’ 
ligger och skaver mot insidan av huden.
’Du lägger ju ut de bilder Du känner Dig nöjd
med, lugn med. Du är verkligen orädd, Du!’ 
och så höjer jag på ögonbrynen, liksom för,
~ & emot mig själv och det, det är mitt tecken.
mitt tecken till mig själv att här
här finns något att fundera lite över.
något som Du inte riktigt vill 
kännas vid i Dig själv. 

jäklar. 
det här tål att tänkas på.

så länge klappar jag rädd-haren lugnande 
över pälsen, fiskar upp de bilder som hamnade i 
papperskorgen, ~ & gör mig återigen hudlös.
hellre det än att det skaver inifrån.
det står jag bara inte ut med.  

tack för Er & Era tankar. 
jag tycker att Ni är fantastiska.
det är kanske mig själv jag ska redigera,
~ & refusera lite mindre.  


kärlek,

h





48 kommentarer:

  1. Hehe! *ler från öra till öra*
    Men visst måste man välja & vraka,
    & plocka fram de bilder man är mest bekväm med :)

    Något jag däremot har upptäckt
    är att när tiden har gått ett tag, gärna ett år eller två
    Så kan de där bilderna på mej själv, som jag ratat,
    helt plötsligt kännas ok.

    Så låt de ligga kvar i datorn.
    & titta på dem vid ett annat tillfälle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, anna, ~ det bara är
      vad det är med Dig.
      det är underbart, tycker jag !!

      jo, så kan det absolut vara..
      tiden.. så har jag också tänkt.
      så datorn är sprängfylld {dock
      även av allt möjligt, jag har svårt
      att slänga bilder överhuvudtaget} ..
      :)

      jag har också tänkt på den lite
      sorgligare biten av det; det här när
      man {j a g ska jag säga} hittar ännu
      äldre bilder; kort man glömt bort
      vem som tagit dem & när. tonåring
      som inte hade mycket till övers för sig
      själv; för tjocka lår, för fel, för
      annorlunda, ligger på en strand, halvt
      gömd i en handduk & har hur fina, lena,
      oförstörda lår som helst men visste det
      inte, kunde inte känna det då.

      hum.

      :)

      tack för Dina ord.

      Radera
    2. hm,
      känner igen mig,
      en del ..

      c.

      Radera
    3. åh, cajsa..

      .. hoppas att Du inte
      tänker & känner en del av det
      jag tänkte & kände kring mig själv.
      {tyvärr är det nog väldigt vanligt.}
      gör Du det så önskar jag att jag kunde
      överföra den känslan man sedan
      har, långt senare, till & i Dig.

      .. hur man så starkt känner att man
      skulle ha varit så mycket snällare,
      så mycket mjukare mot sig själv;
      man ÄR fin, Du ÄR fin. som finast
      ju på en del av det där ytliga planet;
      kroppen är ung & ’oförstörd’, ~ &
      d e t önskar jag att man hade förstått
      & njutit av.. för det finns ju så mycket
      annat man tänker på & oroar sig för
      kanske.. det räcker med det på nåt’ vis.

      var mjuk & snäll mot Dig själv, cajsa,
      ~ precis som Du är mot en bästa vän.


      Radera
    4. åh, honeypie ..

      tack för finaste orden !
      ~ ska tänka på det,
      en del .. !

      kram ♡

      Radera
  2. Bra Feng Shui där - inte konstigt att du skapar magi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är det så, milea ?!
      det har jag inte ens
      tänkt på.. kan inte
      något om feng shui..
      vet bara att jag drar
      runt bordet tills det
      k ä n n s rätt att sitta
      vid det ! *ler* här är
      jättefint ljus, ~ & jag
      älskar att sitta i höjd med
      trädtopparna utanför,
      men ändå jordnära på nå’
      vis med stor stol & svarta,
      rejäla bordet {som tidigare
      var vårt matbord & därför
      har mycket skratt & goa’
      middagar i träet ! :)}

      tack för Din fina kommentar !


      Radera
  3. Oj så vackert rum.. men ännu vackrare person, du är vacker oavsett hur du ser ut på utsidan, din själ har en vacker utstrålning, som en ängels... Ha en underbar vecka, vacker ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, ~ vad fin Du är !
      d e orden uppskattar
      jag oerhört mycket;
      det är a l l t som räknas
      när det väl kommer till
      kritan !

      önskar Dig detsamma,
      ~ & en stor kram,

      h

      Radera
  4. Precis en sån lampa har jag. Kallar den Viola-lampan, för jag köpte den av Viola... Har den i sovrummet...
    Så himla fint du har det, och jag kan förstå att denna plats inspirerar till de stordåd du utför med kamera o "penna"/ord
    Tänkte på det där med hudlösa självporträtt... nu ska jag banne mig tvinga mig till att sätta "fina kameran" på stativ och köra en väldans massa selfies bara för att tvinga mig själv att se den nya människa som fanns under allt...
    Jag kan gärna krama en spindel, men visa mig icke en orm... Nu ska alla troll ut i solen, där de ska pricka och förvandlas till stoft.
    Vad är det för en widget du har som visar tiden så läckert?, förresten?
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är fin, viola ! :)
      tack, em.. jo, är glad
      för rummet jag arbetar i.
      här är vackert ljus & jag
      sitter i höjd med trädtopparna.. :)

      ja, det tycker jag att Du ska !!
      åh, d e t är en resa jag skulle vilja se.
      resan till ön, resan mot Dig. :)

      uuh, är ju inte älskare av ormar
      heller alltså. vilken tönt man är.
      vi har en råtta i källaren. honom
      är jag inte överdrivet glad i heller.

      åh.. vad hette den nu.. vänta..

      ’fliqlo’ ~ så heter den !
      går att ladda ner på nätet & sedan
      bara att installera under ’skärmsläckare’ ..

      stor kram, em

      Radera
  5. men alltså ..
    det går inte att beskriva med ord,
    hur mycket du inspirerar !

    ~ tack för att just Du finns !! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack själv, söta cajsa !

      jag är glad om jag inspirerar,
      ~ d e t är väldigt inspirerande ! :)



      Radera
  6. om jag bara blev hälften så fin på bild skulle jag vara lycklig! du är vacker hannah med h, och det lyser igenom på alla dina bilder. inifrån och ut. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, fina lotta, ~ vi kanske borde
      tycka att vi duger rätt bra, både
      Du & jag? :) stor kram !

      Radera
  7. Dina vackra bilder alltså! Vackra människa! ;) jag får en sådan myskänsla i magen.. Försvinner iväg och drömmer mig bort.. Som att få följa med i en underbar saga! Tack fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack sofie, ~ glad att Du tycker
      om att vara här .. :)

      tack till D i g !

      Radera
  8. Jamen alltså jag döööör så vacker du är människa! Älskar dina ögon och din mun! Världsklass!

    Pöss!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* Ditt sötnöt, jenny !
      nu får’e vara nog med
      självporträtten på ett tag;
      den här ego-massagen gör
      mig lätt vinglig i knäna !

      :) puss goding !

      Radera
  9. Tillsammans med bilderna gjorde texten mig väldigt lugn och harmonisk på något sätt. Det kändes bra.

    SvaraRadera
  10. Fina Du. Det är ju ofta sant att lite sårbarhet gör att man tycker ännu mer om en människa; därför har den också sin plats. Tack för att Du klappade räddharen lite. :)Samtidigt är det *så* hög igenkänningsfaktor att det inte är klokt...alla som fotograferar vet nog precis hur det är det där; av trettio får en godkänt och *sen också* kan det kännas lite darrigt...och Du är ju minsann fotograf också till yrket. I den mån bloggen är lite av ett skyltfönster för Din talang förstår jag också jättebra att det får gärna vara fantastiskt, allt det som läggs upp. Och det ÄR det ju! Men så uuuunderbara (:) som Dina arbeten är gav Du ändå en skön påminnelse om hur det känns ibland, det som inte syns utåt. Vi är inte cool cats jämt, någon av oss, ibland är vi räddharar...och bra är det. Varm kram, Joanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, här var ju mer .. vad fint ! :)

      .. jo, och jag tror också att vi är extremt
      hårda mot oss själva vi kvinnor över lag..
      jag försöker dra ner lite på det där; försöker
      vara i att de som känner mig, ~ & de som
      tar sig tid att lära känna mig; de vet ändå
      hur & vem jag är. rädd-haren får inte
      hacka tänder a l l t f ö r mycket ! :)

      .. men det är härligt som Du skriver; att nä,
      såklart kan vi inte (kan ingen) vara cool cat
      jämt & ständigt. och det är sanslöst vad liten
      en grej känns när man väl dragit ut den i
      ljuset ! det är rena rama sagostunden här
      med räddharar & coola katter & troll som blir
      till stoft i ljuset .. :)

      stor kram till Dig, joanna !

      Radera
  11. ...Ditt arbetsbord förresten, hur ljuvligt som helst! Vi har samma dator, där tar likheterna slut. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är fint, joanna, ~ det är vårt
      gamla slagbord med två klaffar
      som vi hade som matbord innan..
      nu med borrat hål i mitten; så att
      alla de förhatliga sladdarna kan
      ringla ner i lådan under.. :)
      vi ä l s k a r ju dock våra datorer,
      visst gör vi ? :) mac-nörd absolut. :)


      Radera
    2. O ja! Helt insnöad på det lilla äpplet, här med...:)

      Radera
  12. Du finaste, återigen lyckas du sätta ord på dina tankar så fint...skulle jag försökt förklara något liknande skulle det bara blivit rappakalja.
    Ditt kontor är ju bara SÅ fint, de där fönstren...
    Varmkram Lydia

    SvaraRadera
    Svar
    1. ah, kändes mest som rappakalja
      från mitt håll.. men försöker ju
      som sagt att inte editera mig själv
      alltför mycket, ~ våga vara lite
      direkt.. även om man sedan tänker,
      morgonen efter med tandborsten
      i högsta hugg att ’det där var väl
      onödigt’ .. :)

      tack ! jo, det är faktiskt ett fint rum;
      ett av mina favoriter i skrutthuset
      helt klart! :)
      .. ganska stort & med både det
      där fina gamla fönsterparet & ett till..
      .. & så har vi gamla glas i de flesta av
      fönstren i huset, så ljuset på kvällarna
      är h e l t magiskt; när det spelar över
      rummet.. !

      varm kram tillbaka till Dig, fina lydia,
      hannah

      Radera
  13. Du er like flott & flink foran som bak kameraet!!
    Vakker og inspirerende!

    klem

    SvaraRadera
  14. Så vanligt att tänka så och lika svamligt ändock ;)Jorå nog fastnar du på bild nog. Inget annat kan man säga, du har kanske lämnat din confort zone.. man har ju en och annan sån.

    Dina bilder och ord förgyller min vardag, att få en liten paus mitt i produktionen och efteråt vara fylld av skaparglädje eller att ha fått näring i själen. Tack för att du finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för Dina tankar ..
      ~ & jag blir riktigt glad
      av Dina ord .. tack !

      Radera
  15. Otroligt vackra bilder!!
    fin dag!

    SvaraRadera
  16. Dina ord och bilder är som meditation.
    Tack vackra du!

    kärlek
    från Paris

    SvaraRadera
    Svar
    1. som alltid, hatten av för Dig, fina anna !
      glad & ödmjuk av Dina ord; inför Din
      fantastiska talang. tack !

      och kärlek ända till paris

      Radera
  17. Your workspace is just awe-inspiring!

    And I love getting these types of 'behind-the scenes revelations'
    that bring and understanding to the underlying processes.
    I'm aware of that little voice inside that's never a 100% happy,
    and I'm sure it keeps raising the stakes the better one gets...
    Helping to strive for constant improvement on the one hand ( in a positive sense),
    but I guess the nagging voice does need silencing at other times,
    otherwise nothing would end up out in the open...
    But it's consoling that perfection isn't that interesting anyway.

    Your photography always has that magical element to me,
    whispering joy and making me want to get busy with the camera right away!

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, dear rebecca !

      i enjoy working here.. a lot. i love
      the light & being surrounded by
      treetops & coffecups. *smiles*

      yes.. i think one has to ’humanize’
      it a little bit sometimes; ad a laughter
      and a wink to it, also loudly so..
      then one can sink into the silent
      magic of it, all over again.. it’s a
      balance to stay grounded but have
      wings, huh? *smiles*

      i so enjoy reading this comment
      of yours. i feel understood &
      connected, ~ thank you.

      thank you also for such amazingly
      kind words. i’m so glad if i can
      inspire anyone to pick up the camera
      one extra time ! *smiles* thank you..

      Radera
  18. I love all the three photo you decided that are not good :)
    But most of all I love as always stay here and read about you work and inspiration.
    Have a nice day Hannah
    Dora

    SvaraRadera
    Svar
    1. oh, thank you dora,
      ~ that’s sweet of you..

      thank you for stopping by,
      ~ & i wish you a beautiful
      day too,

      hannah

      Radera
  19. Jippi, jag har hittat en ny underbar blogg! Vilka bilder. Och hur snygg blir inte du på kort?!!

    Inspiration på hög nivå.

    /Viktoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* åh, vad härligt..
      glad att Du hittade hit !

      fin helg,
      hannah

      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...