10.14.2012

söndagsmood : bekännelser & lycka




affisch michelangelo di battista 39 : fotografiska | snäckhalsband : love warriors pre-collection
stora fine art prints : egna | etc





det är söndag och det märks i hela skrutthuset.
allt är lite sömnigt och ljusen & brasan brinner sakta,
musik från någonstans.
jag är rusig av kreativitet som behöver ut ur mitt huvud
och jag försöker organisera mig, 
men kommer bara till ett hörn av stora artbetsrummet.

jag önskar att jag hade en fotografering inbokad idag.
hittar ingen riktig riktning, bara pillar på rekvisita,
- & värmer sedan mycket hellre seb’s saffransrisotto från igår
{om möjligt ännu godare idag}. 
äter den i skål med kall keso medan jag förlorar blicken utåt trädgården,
där småfåglarna till slut har börjat tveka på kanten av fågelbaden; 
hoppar inte längre kanonkula rakt i, 
plirar mot mig i fönstret. 
jag är kär i fåglarna som bor i vår trädgård. 
de har sina personligheter. 




 blandade bilder på söndagens moodboard | oktobers blad ur favoritkalendern
stort kors med träkulor : love warriors pre-collection




det blir lite fotografering av detaljer i arbetsrummet,
mest för att en dag utan att använda kameran 
inte är någon dag alls.

jag tänker att såhär ser vårt hem väldigt välordnat ut..
och väldigt vitt
det är inte hela sanningen, kan jag säga. 
jag har inte ens packat upp min resväska från bali. 
välordnad är jag. 
jag tänker att jag hoppas att jag inspirerar Er,
snarare än stressar Er. 

jag tänker att jag ju själv kan känna mig stressad ibland; 
av alla till synes perfekta hem som flimrar förbi, 
i vad som verkar vara en allt snabbare takt.
glossigt vitt & ständigt rent svart,
med alla de där vackra sakerna på önskelistan;
redan inköpta och på rätt plats.
då är det ganska nyttigt att tänka att 

vadå? sådär kanske någon ser på m i g {?},

och berätta att, även om jag vill visa det finaste jag har, för Er, på bild,
- så har jag också tvätthögar, dammtussar och, för bövelen;
ett helt rum där vi inte ens kommer in,
för att dethelt enkelt inte går att öppna dörren för allt bråte.    





mörk korg & tine k - pennor : butiken | solfjäder från underbara kupu kupu barong, bali 
stol : olsson & jensen / butiken | korgväska : bali | afrikansk kudde : MO



jag har alltid älskat rum och ting, 
hur olika ljuset kunde vara i våra olika rum hemma som barn,
hur allt förändrades med en väggfärg,
hur bara placeringen av saker kunde ändra hur man såg på dem. 
jag har jobbat många år i inredningsbutik, 
- & har även drivit en egen, så en del vackra saker har jag samlat på mig.
en hel del blev stulet i ett inbrott
och resten ägs numera av en hemlös man i skogen, 
som nu har den vackraste av samlingar 1700-tals möbler 
målade i äggoljetempera, på rad utanför sitt tält. 
men det är en helt annan historia. 




jag, glad i finaste presenten från lilla musan : blus i mjukaste silke, filippa k | bali gjorde 
inte bara underverk för hjärtat ~ huden är lycklig, kan jag konstatera | noël tänker 
på paris och jag tänker på att jag älskar honom gränslöst  




.. och det där var den första halvan av en söndag.
nu regnar det. när fågelbaden fylls till bredden utanför i trädgården;
sådär så att ännu mer regn får det att droppa tillbaka upp
och småfåglarna luftar vingarna burrar upp sig;
sittandes på kanterna, lyckliga vad det verkar,
när brasan värmer bakom ryggen och nytt,
ångande kardemummakaffe sjuder ner i glaskannan,
väntar på mjölk, 
- då är livet så vackert att jag nästan måste gråtskratta.
det blir ett glansögt léende, men lever man tillsammans,
då ser man, - & och när seb lägger hakan på min axel,
står nära bakom och undrar vad är det?
då svarar jag att jag är söndagslycklig


hoppas Ni har det riktigt, riktigt bra,
- & att Ni är söndagslyckliga, Ni med.

kärlek,

h





35 kommentarer:

  1. Så vackert, så bra......
    Nu är jag också söndagslycklig och söndagstokig!
    Inte samma njutningsbara lugn....men jag fann den under några sekunder av underbar läsning! :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. You always inspire me,but today you inspire me to let me know that i am not the only one that has a happy sunday.I recognise myself in the part of not unpacking your suitcase when you are already home for a week...
    I dont drink coffee with cardemon(i dont drink coffee at all)...on days like this i drink lots of tea with a bit of honey as hot as possible.
    I like the picture from you with the glasses(?)
    I Wish you a wonderfull sunday!

    love,
    Janet

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you, janet, ~ i think i know what you mean..
      it’s such a sweet feeling when you can almost s e n s e
      the people out there in the world; that are feeling the
      same as you, at the same time. *smiles*

      thank you for your, always, lovely words !

      x, h.

      Radera
  3. alltså,
    Var printar du ut Dina "fine art prints" ..?
    & vilket märke är Dina fina glasögon ? :)

    kram,
    c.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ’crimson’ {http://www.crimson.se}
      är väldigt bra & professionellt,
      ~ jag har även tryckt en del hos zoran
      {där jag också köper min utrustning};
      som har ’rockmain’ i helsingborg
      {på nedre långvinkelsgatan}.

      .. & jag tror att glasögonen är en sån’
      där billigare variant {med bara ’standard-
      slipningar’ som läsglasögon} köpt i
      klädbutik, för de har inget märke på sig
      {& jag har fått dem av min syster}.

      ’see by us’ har många fina till bra priser också,
      tycker jag! :)

      kram till Dig!

      Radera
    2. hur många pixlar har Du,
      om du skriver ut en STOR bild ? :)

      kram,
      c. ♥

      Radera
    3. jag vet inte hur de gör på tryckerierna,
      deras skrivare skriver ut i större antal
      pixlar, ~ pixelantalet går ju upp när
      bilden går upp i storlek .. men om Du
      menar hur jag sparar mina bilder; så
      har jag alltid 300 px/inch.

      kram,
      hannah

      Radera
  4. ja, det är ju så det ska vara. man ska inte ha allt på plats, för vad ska man då sträva efter? längta efter? jag vill att ett hem ska vara fullt av liv och det är så jag finner dina glimtar av ditt hem, fullt av känsla och av liv. underbart! ha en fortsatt fin söndag. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. så sant, lotta ! .. & tack; jo, så är
      det nog lite här hemma; vi trivs,
      ~ & det säger folk att det känns.
      det är det viktigaste. *ler*

      önskar Dig & de Dina fina
      en härlig ny höstvecka !

      Radera
  5. Jag beundrar din förmåga att fånga en känsla. Jag får ett lugn när jag läser din blogg och självklart inspirerar du !
    Tack !!

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack själv anci,
      ~ Du gör mig glad
      med Dina ord !

      kramar till Dig,
      h

      Radera
  6. Fint, vackert; tack. För alla Dina ljuvligheter de senaste dagarna och för kommentarer som "en dag utan att använda kameran är inte någon dag alls"...har tyvärr haft rätt många icke-dagar på sistone själv. Tack för ärligheten också. :) Och den där historien om äggoljetempera-möbler i skogen, den kan Du väl berätta någon dag...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack joanna ! :)
      känner mig helt omtumlad
      fortfarande, ~ & att någon
      kan få ut något som helst
      av det jag plitar ner, ~ fantastiskt !

      *haha* ja, den får kanske berättas
      faktiskt !

      Radera
  7. Blir söndagslycklig av dina ord!
    Tack, du inspirerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, anna,
      ~ Din söndagslycka blir
      min fortsatta måndagslycka !

      Radera
  8. Absolut! jag är också söndagslycklig! Att vakna upp med vackraste naturen utanför fönstret, klippor och ljung. Och se smala strimlor saltvatten som fastnat fönstren då det blåser från havet. Kaffe vid ekbordet som doftar som en nykluven ekstock. Den medflyttade lavendeln kurar ute på stenarna och undrar var i hela friden tog skogen vägen...
    Hunden sover under bordet och väntar på långpromenaden genom byn som sover sin höstsömn då sommarfåglarna flyttat... de där stora utan vingar, du vet.
    Skönt att du har fått med dig din själ ordentligt, även om du håller kvar lite av Bali genom att inte plocka ur väskan. Vet precis hur du känner det...
    Skönt att ha dig tillbaks igen, och att få läsa dina härliga texter och se dina vackra bilder.
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. härligt, em !
      åh, mera mera mera vill jag höra
      från Din ö. den känns som en sannsaga.

      tack, alltid, för Dina fina ord.

      kram i regnet,
      h

      Radera
  9. Inte denna söndag, gör sig den där söndagskänslan sig påmind, den där när att sitta uppkrypen i soffan med tända ljus, kan vara det bästa världen just då.
    Nej, idag drogs båten upp, sista trippen till paradisön var gjord, och en lång, mörk och tung period väntar, som blandas med en massa tända ljus, bitande kinder och svärsmors yllesockor, och en lång lång väntan innan jag känner doften av öppet hav igen och hör havets sång ljuda i mina öron.
    Samma visa varje år, å jag återigen slås över hur viktigt havet för mig är, och den enda platsen där jag verkligen känner ro.

    Så fina och inspirerande bilder i dina inlägg, kan säga att de gjorde min söndag en aning lättare :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi är nog lite förbundna, vi nordbor,
      av just det där brasa,~yllesockor,~
      havet, ~ & te/kardemummakaffe/varmchoklad..
      bara d e t är en enormt fin, ~ & lite
      tröstande tanke när höstmörkret sänker sig,
      tycker jag!

      tack för Dina fina ord,
      ~ & för att Du delade med Dig!

      kram,
      h

      Radera
  10. du måste berätta mer om det där tältet, möblerna och den hemlöse mannen

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* ja, jag kanske faktiskt
      måste det ! :)

      tack, louise !

      Radera
  11. Tänk du berör mig vid varje inlägg du gör. Ibland rinner tårarna av glädje, av sanning, av alla vackra bilder , ja allt du skriver och fotograferar. Du gör en lugn inverkan på mig, känns skönt att läsa din blogg i min stressade vardag. Tack för att du är den du är.
    Kram Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack helén,
      ~ det betyder enormt
      mycket för mig om jag
      gör någonting som är
      bra.. tack !

      stor kram,
      h

      Radera
  12. Jag har nog anat det.
    Att även du har några vrår, lådor & andra små gömställen med totalt kaos ;)
    Fast jag uppskattar den sidan du visar upp för oss, som ger oss leenden, lugn, en stund av eftertanke & en mängd obeskrivligt vackra bilder.

    Ååh, även jag blev sådär fasligt nyfiken på den där hemlöse mannen med 1700-talsmöblerna...

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* ja, det är nog yrvädersfrisyren
      som avslöjar mig, kanske ! *ler*

      skönt att höra, tack, ~ för ja, lite så
      är det ju.. jag njuter själv av bilder
      som inspirerar, ~& tar mig bort från
      m i n egen vardag lite; så det vill man
      ge vidare !

      hum, ja, den lilla historien får nog
      skrivas ner här i höst dårå’ .. :)

      stor kram,
      h

      Radera
  13. Tack så hemskt mycket fina du!!! Jag arbetar i Photoshop då det är speciella bilder om du förstår vad jag menar, annars blir det snabb red i photoscape ;)

    Haha, ska absolut tänka på dig om det kärvar <3

    Stor kram och tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter klokt, ~ & lycka till med
      de nya kunskaperna !!
      visa hemskans gärna om Du
      tycker Du får till det !

      stor kram, ~ & en fin vecka !

      Radera
  14. Du slog huvudet på spiken med att skriva om hur ens eget hem kan ses av andra för det glömmer man nog mer än en gång.

    Klokt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, ~ vad fint av Dig !
      glad att vara klok ibland. :)

      Radera
  15. Hej underbara Hannah!
    Du har tidigare nämnt att ditt hem ev skulle vara med i någon tidning framöver! Är det något som är på gång, jag skulle rusa till affären efter den tidningen:) Ditt hem är så otroligt vackert och inspirerande, vill se mer mer mer:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej fina Du,

      det stämmer; det har varit
      efterfrågat av fantastiskt
      duktiga marie (som har
      MO, ~ & gör en massa
      fina reportage), ~ & senast
      häromdagen pratade vi om det
      igen. det är jag som har känt mig
      tveksam då både jag & seb har
      så enormt mycket just nu att
      hemmet är längst ner på listan,
      ~ & verkligen har blivit eftersatt.

      men om det blir som det är
      tänkt; att bli plåtat i höst / vinter,
      så lovar jag att hojta till här på
      bloggen !

      tack för goa’ ord, ~ de värmer
      ända ner i frusna höst-tår.. :)

      Radera
  16. Fina Hannah.....
    Jag är så glad över att jag hittat hit till dig.
    Sitter här med ett leende på mina läppar.
    Dina ord är så träffande och igenkännande.
    Tycker du är fantastisk, hur du öppnar dig och
    delar med av livets resa.....
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack, goding,
      ~ vilka fina ord !
      de tar jag med mig
      hela dagen..

      kramar till Dig,
      h

      Radera
  17. for en fantastisk inspirerende blogg!

    bildene dine
    og
    ordene dine
    treffer rett i hjertet!

    ønsker deg en fin helg :)

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...