5.21.2012

downshiftingdrömmen









det är nästan trettio grader varmt
och vi är och hälsar på i mama's före detta koloni.
undangömd i en hörna ligger den,
i ett prunkande område utanför, ovanför stan’. 
träden susar, skyddar höga och blomstrar 
av äppleblom, jasmin & syren. 

ljuset väller in mjukt i det sovrum 
mamma målade med äggoljetempera. 
väggarna tycks lysa som om inifrån, 
~ & noël ligger tyst bland vita veck och volanger,
funderar på en rosenbädd.








kom och sätt Dig här, säger han sedan, 
klappar på sängen bredvid sig.
honey? Ni bara måste köpa det här.
och så funderar han lite till.
tror Du sängen ingår? den var skön.

gunilla, ena halvan av cirkus & spira,
köpte ’kollo’ av mamma men ska nu sälja,
~ & jag har en plötslig dröm om att vi skulle
kunna bo här ett tag, 
sälja av en massa prylar, leva mer 
asketiskt under en period.








fixandet började redan med mamma & pappa.
pappa har gjutit svart bänkskiva i köket. 
här finns gasspis, varmluftsugn, 
~ & potatis och jordgubbar i trädgården.
ett växthus fullt av vindruvor. 

gunilla har byggt ut ett inglasat rum, 
som nu står vidöppet för solen, ~ & ljumma, stilla vindar.
och på baksidan har hon skapat ett litet badrum
med allt från marockansk vask till tvättmaskin.








det här sätter igång hela min önskemaskin.
möjligheterna tickar, ~ & idéhjulen snurrar vilt
och jag tänker på det där med 
downshifting som det tydligen kallas nu.

jag skulle gärna skära ner på, ~ & bort
en hel del av allt det där extra vi har i vårt liv, fyller våra rum med, 
tror att vi behöver. det längtar jag alltid efter i perioder.
och nu är en sådan.









jag har en bundsförvant.
han är 10, sitter på ett rosentäcke 
och säger jag förstår Dig, honey.

det är en ny vecka, 
och hela jag är full av tanken på att det är 
dags att fundera över & ta tag i vad som är viktigt,
~ & vad som inte är det.
oavsett om det är i ett skrutthus på 200m²
eller ett litet drömkollo,
så är det tid att börja sortera i livet. 



med kärlek,


h





±

© hannah lemholt photography

8 kommentarer:

  1. underbara bilder!! du e magisk,,visst är där med lite magiskt;-) ska visa för Gunilla <3

    SvaraRadera
  2. oj ja det ser galet vackert ut.
    Totalt underbart kanske.
    Jag tänker den tanken, de tankarna lite då och då och mer och mer ofta.
    Om att downshifta, ta det enklare, sluta låtsas att jag behöver det eller det eller det..
    men ännu sitter jag här i ett hus på 220 kvadrat och bara tänker tanken.
    Underbara blogg!!! (din alltså;)
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. det ser fint ut.
    vi bodde i en liten etta
    under drygt ett år, då
    vi byggde huset.
    och det var skönt utan
    en massa saker.
    (magasinerade dock...;)

    och nu jag är också där igen.
    rensar ut och tänker annat.

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  4. Underbart ställe. Oj vad jag skulle vilja rensa och bo mer enkelt, och ha en gris som tycker om att vara lös på gården :-D :D Kanske lite höns som går omkring och gör som höns ska göra..kanske en sur tupp också.

    Jag drömmer ju om min alldeles egna svarta korp, som kan flyga i axelhöjd med mig när jag är ute och går...mina döttrar undrar om jag varit häxa i mitt tidigare liv... vem vet säger jag :)

    Lugn vill jag ha och du beskriver det så bra.

    Styrkekramar
    Katarina i norr

    SvaraRadera
  5. wow så underbart det låter, att bo på kollo...<3

    SvaraRadera
  6. Precis så. Du har så rätt.

    SvaraRadera
  7. Spännande, tänk om ni sluter cirkeln...tillbaka till rötterna i dubbel bemärkelse, härlig tanke.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...