5.16.2012

glitter på en grå onsdag




 {ett av mina första fotografier på lillasyster}




så många extra fina ord har Ni lämnat efter Er här på sistone,
så jag tänkte tacka i form av att försöka få ner ett recept åt Er idag. 
trixigt visar det sig dock; det här med att försöka förklara..


.. men nu har jag gnisslat tänder en stund,
~ & här är ett recept på hur man skapar älvstoft som det brukar kallas; 
de där glödande små ljusskenen som flyter omkring i vissa fotografier.
{kanske minns Ni t.ex de här?}


lite barnsligt men ganska roligt,
~ & väldigt effektfullt om man hittar rätt bild, där det passar in. 
{mitt fotografi nedan är inget bra exempel, bara den jag råkade ha uppe.}


det här är ett lite svårare recept, 
men ett ganska enkelt och snabbt sätt att trolla, 
när Du väl provat en gång.

dessutom kan vi alla behöva lite glitter ibland, no?


1. 
öppna Din bild

2. 
skapa ett nytt tomt lager ovanpå

3. 
’stoftet’ skapas med hjälp av penselverktyget,
så välj det {n°1& välj sedan en rund mjuk sort 
av den ursprungsstorlek som passar Din bild
{jag valde strl 17 med 0% hardness}

4. 
tryck sedan på penselpaletten; den lilla ikonen
som ser ut som en burk med penslar som sticker ur 
{n°2}för att få upp brush presets






5. 
vi vill göra så att prickarna sprider sig,
så när Du nu fått upp Din brush panel 
på höger sida av Din skärm under brush tip shape
går Du till reglaget allra längst ner; spacing. 

dra reglaget från 1% som är ett penselstreck, 
ända upp till 1000% som gör penselsträcket till prickar
med avstånd emellan






6. 
vi vill också att prickarna ska skifta i storlek,
så under samma brush tip shape
markerar Du shape dynamics rutan
och går sedan till reglaget allra högst upp; size jitter.
dra reglaget till ett värde av ca 40-50%
{jag drog dock i ända upp till 75%}


7. 
.. och så vill vi att prickarna ska spridas när vi sedan målar,
så under samma  brush tip shape markerar Du nu scattering rutan
och går till det översta reglaget som heter just scatter
och dra upp reglaget rejält
{jag valde 796%}


8. 
nu är det dags att måla dit stoftet.
klicka & håll ner musknappen där Du vill
att Dina prickar ska börja, 
- & måla mjukt runt i en form som passar Din bild.
genom att bara hålla nere musknappen får Du 
nu en varierad ström av prickar; eller stoft.
bara detta känns lite magiskt faktiskt.






9. 
för att ge stoftet lite mer dimension & känsla
ska vi också addera den där glöden.
ängladamm glöder, det visste vi ju. {umm.}
se till att lagret med Ditt påmålade stoft är markerat,
~ & klicka på fx nere i lagerpanelen för att få upp layer styles.
välj där outer glow.


10. 
när outer glow panelen kommer upp
lämnar Du blend mode på screen och drar upp opacity till 100%.
jag drog sedan i reglagen spread & size under elements 
för att få glöden att ge sig iväg lite,
~ & valde 1% spread och 18px size i mitt fall. 

lek lite med reglagen för att se effekt i just Din bild!






nu känns det som att mina ögon är fulla av ängladamm,
så det är dags att stänga ner datorn för idag. 

hoppas att Ni vill dela med Er av Era resultat
om Ni ger Er på det här receptet! 

mer magi åt folket.

och kärlek, 

h






±

{jag har photoshop på engelska ~ bra ordlista finns här}
p.s 
glöm inte att gå in i 
penselverktygets dialogruta
och välj ’reset tool’ när Du är klar. 
kan bli rörigt senare annars. 






6 kommentarer:

  1. Vad söt du är som sprider gyllende tips & gör vår gråa onsdag lite mer vacker.
    Varma kramar

    SvaraRadera
  2. Vet du Hannah, DU är magisk med alla vackra bilder & hjälp...precis som nedre bilden, som tagen ur en Harry Potter-film.
    Ska testa att sprida lite magi på en bild när tid ges, TACK för tipset!



    Lydia

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig. Ska genast börja träna ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej. Jag tycker om dig.

    SvaraRadera
  5. Åh, jag vill också ! Det blir ju så magiskt. Som dina bilder.

    Tack för att du delar.

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  6. Thanks a lot for this!!!!
    I just added some magic to one of my photos!!

    Love your work!!

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...