10.29.2011

2 frågor & 1 ½ svar




lotta, 
~ egentligen vet jag inte säkert om canon vinner över nikon för mig. 
dels har jag hållt på så kort tid med det här, drygt två år, 
och dels har jag i ’uppbytet’ jag nu gjorde visserligen gått från nikon till canon, 
men ju även höjt mig ett snäpp både vad det gäller objektiv och megapixlar 
{ nikon d60 - 10 | canon eos 5d mark II - 21,1 }.
jag ville göra den investeringen av just kamerahuset
för att jag nu äntligen kan tacka ja till de två erbjudanden jag fått från
en bildbyrå och en jättefin agentur i england. { wooOoot ! :) }

det jag kände instinktivt tidigare, när jag ’bara’ hade nikon, 
var att när jag provade någons canon kom färgerna 
mycket närmare det jag själv tycker om, 
~ & strävar efter i redigeringen. 
jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, 
~ & är inte alls insatt rent faktamässigt om detta ’stämmer’, 
men jag upplever att jag får klarare men ändå mer dämpade toner, 
~ & speciellt vitt blir en skönt mjuk, nästan krämig; men klar vit, om man frågar mig.

vissa upplever canon som något ’plastig’ i jämförelse med nikon, 
~ & på ett sätt kan jag förstå vad de menar. 
men för mig är det positivt att canon är lite lättare.
{ denna, mer avancerade canon är lättare än min mindre avancerade nikon.}
jag använder nästan aldrig stativ, är redan lite koffeindarrig om händerna,
~ & tar dessutom en hel del med en hand hållna självporträtt;
och det känns i handleden som det är. :)



&




angela, 
~ Din fråga är mycket svårare. 
hur jag gör för att få mina bilder så fantastiskt vackra & drömmande? 
ojrå. *blush* :)


amen amen jag vet inte


alltså. 
jag tror att det är en massa saker som gör att mina bilder ser ut som de gör. 
just ’drömmande’ som Du uttrycker det, har jag hört många varianter 
på i omdömen & kommentarer på flickr, så det är nog lite genomgående. 
och jag är en drömmare. det börjar nog på något sätt redan där, i det. 
jag har drömt starka, sammanhängande, ’meningsfulla’ drömmar ända sedan 
jag var liten. jag har också alltid dagdrömt mycket.
och jag tänker i bilder. det har jag gjort sålänge jag kan minnas.
{ & det vävs nog in i likväl fotograferandet som 
att jag har så starka både natt, ~ & dagdrömmar.}


jag tror också att jag är lite av en drömmare i den meningen att 
så mycket är vackert för mig. både platser, människor & ting. 
jag är väldigt glad och väldigt tacksam att jag ser på världen så
liksom av sig själv


just därför finns det heller inget enkelt svar på Din fråga. 
jag tror ju på att, vilket då t.ex kanske kommer till 
någons slags omedveten nytta, ~ om man ger så får man tillbaka
jag tycker att människor omkring mig är otroligt vackra 
och jag är inte rädd för att uttrycka det, ~ & det är klart att 
om någon t.ex ska porträtteras så känner de sig nog vackrare
och kanske framförallt mer avslappnade och som sig själv 
 { & det är ju alltid vackert ! } med någon som är helt 
lyrisk & nästan tramsigt förtjust som jag blir, än ett stoneface. 


eller ? }


.. för jag tror att det mesta sker både redan innan bilden ens tas,
i mötet mellan människor & hur det känns
 ingenting är ju så tydligt & avslöjande som kroppsspråk }
och även medan den tas, på det sättet att man väljer 
ju också sin plats, sin tidpunkt och sitt ’objekt’. 
visst kan man fixa i efterhand, och det är nästan ett kapitel för sig. 
men inte mycket slår att Du valt en plats som talar för sig själv,
att Du kanske faktiskt lagt lite tid på både helheten & detaljerna  
i det rummet { om det så är en sommaräng }, 
eller att Du orkar gå upp och fånga det där alldeles nya & skimrande 
gryningsljuset; eller invänta det försvinnande vackra skymningsljuset 
{ jag har nog aldrig använt en blixt överhuvudtaget.}, 
~ eller att Du antingen arrangerat Ditt ting så att det trivs;
eller fått Din person att må bra. 


sedan finns det så klart sätt i efterhand; både i redigering 
och efterbearbetning med texturer etc, som kan 
förstärka det drömska och det tidlösa. 


.. och det har fler av Er frågat om,
~ & det får bli ett alldeles eget inlägg senare, 
nu har Ni ju redan en halv novell att ta Er igenom. :)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...