3.25.2012

som en helg ska



mörkret sänker sig, en hel ljuvlig timme senare än igår,
över en söndag, ~ & en helg som varit precis 
allt man kan önska av en helg.


lördagen gick åt till att åka mellan beslöjade
åkrar till gårdsbutiken kullalamm
vid disken sorlades, skrattades, ~ & diskuterades 
det vad som skulle lagas, som om alla kände varandra
{och dessutom skulle på samma fest på kvällen}
vintips, kryddor & oljor bytte varma händer.


på handslaget tegelgolv i lilla butiken trängdes
vackra gamla lådor med rosmarin, ljus, ägg, 
~ & de vackraste av lockiga fårskinn.


det känns lite i hjärtat när vi trampar ut i leran 
& försiktigt klappar lammen,
som plirar på oss med nyfiken blick medan tackorna 
tittar misstänksamt på min kamera.



vi köper med oss vaniljstänger i glasrör, 
choklad med earl grey & kaffebönor, färsk rosmarin,
~ & vacker kryddburk med härlig citrontimjan.
det är något alldeles visst att köra hem med papperskassar,
allt inslaget i vitt silkespapper och ha handlat allt alldeles nära,
av människor som älskar vad de gör, ~ & köra hem mellan 
samma fält där nästan allt också blivit till.





vi kommer hem med kinderna fuktiga av dimma, 
letar fram raggsockar och tänder ljus.
mamma har kalljäst deg som hon haft med i en bunke,
~ & gör sina magiska vitlöksknoppar. 
alla trängs när de små frasiga bullarna, rykande ur ugnen hälls ner 
i stora skålen med olivolja, basilika och vitlök, ~ & vi konstaterar, 
för tusende gången, att de. inte. går. att sluta. äta.
medan vi dricker amarone & pappa gör pasta.




vi pysslar med lite av det som kom i ett 
fredagspaket från det där photojojo jag berättade om
{mer om det i morgon}, spelar kort, dricker vin och kaffe,
äter choklad, ~ & pratar om sånt’ som vi alla minns
och bär med oss, på det sätt bara en familj kan, 
med något speciellt både i, ~ & bakom blicken. 
något man vill hålla nära nära. 
det som gör oss till oss.
man vill aldrig det ska ta slut.





och långt senare vaknar vi till en söndag 
då man kan sitta på rad i solen;
sitta utomhus mot en mur och dricka kaffe. 
inte mycket slår första gången på året man gör det. 
en alldeles klargul citronfjäril kommer flygande rakt emot mig 
och hjärtat fladdrar av sån’ där lycka som inte går att köpa,
~ & just då, just så, är livet på en knoppande pinne.


hoppas Ni haft en vacker helg, fina Ni. 


kärlek från mig.

± 


för bövelen. 
glömde att Ni ska ha gott flingsalt 
i oljemojjen också. 
icke att förglömma.. 





13 kommentarer:

  1. Jättehäftiga bilder :) Bra fotograf tydligen :)

    SvaraRadera
  2. Åh, så ska en helg vara ! Du beskriver det så att jag nästan gör det :)

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att handla nära och hos lantgårdar =) Dina bilder får mig också att längta tills "våra" lamm kommer. Grannens får, alldeles bredvid, väntar smått ganska snart och det är ett säkert vårtecken när de för första gången skuttar ut i hagen de små ulltottarna. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. It's so nice to see that you drunk the wine that comes from my city...
    I live in Verona and Amarone della Valpolicella comes from here...
    cheers to you all.
    Dora

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga bilder, än en gång. Låter verkligen som en drömhelg!

    SvaraRadera
  6. låter som en fantastiskt helg, de där vitlöksknopparna låter om inte annat super spännande! verkar som att solen närvarat på de flesta håll i vårt avlånga land förutom här uppe i norr hos oss, men finns ju inga dåliga väder utan endast dåliga kläder:) Fantastisk start på veckan önskar jag Dig.

    SvaraRadera
  7. Aaahh.. Luvligt!
    & jag som älskar djur.
    Mitt hjärta smälter av det lilla vita lammet.

    Ha en fin vecka nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. The way you talk so fondly about time spent with your family kindles such *warmth*, something I've noticed also in your previous posts. Love!

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder! :)

    Kram Cajsa/Guldnougaten

    SvaraRadera
  10. Hej från Spanien!, Måste jag erkänna att jag älskar dina bilder och stil som han redigeringar. En stor puss och tack för ditt arbete.

    SvaraRadera
  11. Guuu så goda vitlöksknopparna ser ut!!! Jag brukar baka de vridna baguetterna, men ska helt klart testa knopparna till helgen. Vi handlar på vår lokala gårdsbutik Bjärhus...det är en speciell stämning där...allt spirar omtanke om miljö,djur och natur, man blir glad av att handla där.
    Ha en finfin vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  12. Hej
    Underbara bilder!! Läser med glädje dina tankar kring analog fotografi. Är själv så sakteliga på väg tillbaka till film och fotograferande (istället för knäppande). Testar både gamla kameror (Brownie 2) och flera av Lomo-kamerorna. Har du någon bra leverantör i Sverige av film och framkallning av svart/vitt?

    kh/rolf

    SvaraRadera
  13. tack för alla Era fina, sanna, peronliga,
    vakna, vackra ord ! jag blir glad för varenda ett ..



    .

    lydia ~ för bövelen, mamma sa till mig sen’,
    ~ jag hade glömt skriva flingsalt, ~ det behöver
    Du också ha i Din ’oljemojj’ ! :)
    svårt att ge Dig ett exakt recept eftersom allt
    höftas i den här familjen. men vitlöksknopparna
    ä r magiska ! hoppas Du fick till dem !

    .

    rolf erik ~ jag har hört mycket gott om crimson
    [ http://crimson.se/ ] som har framkallning av
    negativ i svart & vitt samt dia i sin ’manuella
    tjänster - lista’ .. jag har inte hittat någon svensk
    lev. av film [tar gärna själv emot tips! :)] men om
    Du, som jag, ändå är okej med en engelsk sida
    så rekommenderar jag;
    http://shop.lomography.com/
    underbar butik med både kameror & en massa
    film att sukta efter !

    lycka till med Ditt äventyr !


    .

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...