7.01.2013

ON CREATIVITY | VOL.2








mamma rensar bland rosorna i trädgården,
tar bort dem vissnande blommor
som nu bara tar kraft från buskarna; 
från de ännu snävt snurrade små knopparna. 
hon kommer med en halv säck och mig visar de sig ge kraft. 

taggarna är giftigt vassa, jag får suga blod från några fingertoppar.
jag klipper av stjälkar med min örtsax och trycker
näsan & läpparna djupt ner bland blombladen,
handflatorna kupade; fulla av regnstänkta rosor och en doft 
som jag inte ens kan komma i närheten av att beskriva.








man tager vad man haver
sa cajsa warg.


.. eller egentligen står tydligen inte det bevingade uttrycket
någonstans, men ofta i hennes recept däremot att 

’man tager om man så hafva kan..’

så tänker jag att det ofta är med min kreativitet,
och att det också är något jag tror kan vara en nyckel, 
- att utgå från det man har.

kanske se på det annorlunda, från en annan vinkel,
och använda det på ett annorlunda vis.
men hålla sig runt och till det som är naturligt för,
- & hos en. för det har en stark röst.

jag tänker ofta att studion är som ett dagis, eller ett
barnkalas, när jag fotograferar.
för att vara kreativ är ju i mycket en lek, att leka
att tänka utanför boxen.








och just det har legat lite i bakhuvudet sedan
sist vi pratade om kreativitet,
- & är en annan stor del av vad som är grejen för mig.
den har varit en följeslagare sedan jag  började fotografera,
just ’på kul’, för snart fyra år sedan; 
känslan av att vara barn igen, att sinnena är vidöppna 
och ingenting omöjligt eller ens konstigt.

och jag håller lite utkik efter den känslan,
som en vän jag önskar ska dyka upp i trängseln, 
ta min hand & dra mig ut på äventyr.
dra mig ut i friheten.









för jag skapar oftast bäst bilder då,
och jag mår också som allra bäst, när den friheten infinner sig. 
det är då jag sänkt ner både mig och modell bland
näckrosorna i ett övergivet och vattenfyllt gammalt kalkbrott,
det är då jag fött upp fjärilar, - & då jag upplevt den vackraste
av tystnader, mitt under pågående rock-konsert
just intill eiffel tornet. 

nu blir det svårare och svårare att skapa utan det där.
snarare övar jag på att bli vän med att vända blicken på annat håll då.
att helt enkelt faktiskt göra något annat då, när just den känslan inte finns.
att till exempel fokusera på den mer mer disciplinerade delen av arbetet;
sorterandet, - & bara just skapandet av det som håller samman
den serie bilder jag tog sist;
i färger och kurvor och övertoningar;
mitt workflow. 

ja, mitt workflow kommer efter mitt

flow


.. som det där med friheten nog också kan kallas.

det har studerats vetenskapligt det där med flow,
och är hur spännande som helst, tycker jag. 
mer om det i en on creativity | volume 3, kanske.

(on creativity | volume 1 hittar Du här.)








men först volym två alltså.. 
att i det kreativa tänka utanför boxen.
att leka, att vara.. fri.

vad tänker Ni om det ?

berätta för mig !


kärlek till Er för att Ni gör det
på ett så fantastiskt vis här,
- just tänker högt, 


h






image n°6 | from an old shoot with model / muse lina lindholm
the rest are stills & selfportraits from yesterday & the days before :
image n°1 | ’tied down wilderness’ ankle cuffs by gold ordon
image n°4 | left ring : vintage  | right : ’thunderstruck’ slave ring by spell 
image n°5 & 7 | my lace longhorns from the indian summer selection : soon at LW
etc 





17 kommentarer:

  1. Att leka, vara fri och att vara kreativ låter underbart ! Dina bilder inspirerar till fortsatt sökande efter den känslan jag har tappat bort...

    Tack snälla Du !!

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. det är nästan det bästa med alltihopa,
      tycker jag, ~ goa’ Du .. jag hoppas Du
      hittar [tillbaka] till det Du söker,
      och kan jag vara den m i n s t a hjälp
      i det så är det ’my pleasure’ !


      stor kram,

      hannah


      Radera
  2. Gasp,
    just when one thinks your work can't possibly get any more beautiful,
    it does. <3

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you, sweetheart,
      ~ such a heartwarming
      comment & compliment .. !!


      x, h


      Radera
  3. lovely inspiration!!!

    www.amoresbohemios.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Så härligt att tänka sig sin arbetsplats som ett dagis/barnkalas...
    tänk att ständigt vara på kalas, att ständigt få leka...
    i ditt fall
    ständigt hitta på nya lekar.
    Lekar som vi andra bara älskar!

    Utanför boxen ja...
    jag som älskar trädgårdslivet gillar ett uttryck:

    Think outside,
    no box required!

    Nu ska jag ut till mitt kalas & rensa lite bland rosor & pioner.

    1000 tack för alltid så vacker inspiration,
    hjärtat tar ett litet glädjeskutt varje gång
    du gjort ett nytt inlägg!



    Lydia

    SvaraRadera
    Svar



    1. ja, det är ju just det, fina Du ..
      att man tänker ibland ’arbete?!
      .. vadå arbete?!’ .. och det är inte
      för att förta från just a r b e t e t
      [för det finns ju där definitivt också]
      men den känslan är go’ .. :)

      underbart uttryck .. det ska jag
      föra vidare till mamma, som är den här
      som allra mest påtar .. ute i kalaset.. fint !


      tack själv, lydia, ~ för att Du är här
      och för att Du lämnar så vackra tankar
      [& blomster & jag tror; frön] efter Dig !


      ♡✿


      Radera
    2. . ♡ .... ♡ ... (strör bara lite frön här!) ☺

      Radera
  5. Att tänka utanför boxen, att vara fri, det är ju det som är det svåra. Man får sluta tänka på att man ska prestera, att någon annan ska se vad man gör och sen ha åsikter. Att släppa sitt egna krav på bekräftelse från andra och bara göra nåt som känns skönt för själen. Ja just så. det ska kännas skönt för själen... om det så bara är att vända näsan mot solen, att andas in smultronschersmindoften blandad med rosor och salt hav... eller att sitta länge o titta på en bild tills den blir så levande att man känner att man är inne i den, omfamnas av svalt silkespapper, kanske?
    det är få förunnat att ha en passion som får en att känna av ett flow... bara en sån sak, du... flow är som en förälskelse i en företeelse... eller? atomerna snurrar snabbare inuti, tror jag...
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar



    1. ja.. Du kan tro att jag känner mig lyckligt lottad
      i just det .. sa det senast igår, under en kvälls-
      promenad mellan fälten.. vi pratar nämligen om
      att hålla en kurs; mamma som är psykolog &
      utbildad bildterapeut, sara som ju är illustratör
      & inspirerande i varenda por och så jag, ~ för
      de som vill just inspireras. får mer & mer mail
      och förfrågningar, ~ & tänker att det är något
      jag verkligen skulle vilja hinna göra.. då pratade
      vi i alla fall om just flow .. och går det att ’komma
      åt’ om det inte är där av sig själv.. sådana saker..
      ’alla har nog känt det i någon form, någon gång’,
      sa mamma & kanske kan vi utgå därifrån .. :)

      .. som vanligt satte Du åter igång tankar med Dina
      ord, fina em. tack.

      och kram.


      h


      Radera
  6. Du är så vacker att man baxnar. Hela du. Nu får vi fasiken se till att träffas och vara cirkusprinsessor.

    SvaraRadera
  7. Hej fina! Underbart vackert - du är grym! Själv längtar jag efter tid att kunna ge mig hän och låta inspirationen flöda. Foto blir liksom på efterslänt... jag gillar det inte. Allt bra? Kram

    SvaraRadera
  8. Hmm... skerv just länge här som försvann. Underbart fint!! Allt bra med dig? Kram

    SvaraRadera
    Svar



    1. hej fina jenny,

      tusen, tusen tack .. !
      just nu är det bara köra-
      huvudet-i-väggen-jobba,
      så man tappar lätt överblick..
      .. då är det extra fint med
      ord som Dina .. tack !

      .. & den där känslan;
      att saker blir på efterslänt..
      jag vet p r e c i s .. ! och jag
      gillar det inte heller .. alls !
      desto mer som händer & desto
      mer man har på listan, hur underbart
      d e t än är; desto mer måste man
      ju sålla.. det är svårt ! en ynnest,
      men svårt !

      annars, i mig, ~ mår jag väldigt bra..
      tack .. bättre än på länge. är inpå
      huden på mig själv igen, ~ & minns
      plötsligt att det är då man älskar
      livet. :)

      stor kram !!

      Radera
  9. You are amazing, all of your work is breathtaking! I have featured you in a mood board of mine on my blog. Keep up the beautiful work! xx

    http://www.giorgiakat.com/2014/02/black-and-blush/

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...