8.17.2011

fyra nyanser av vitt






god morgon ! 

där ute är det blyertsgrått & här inne är det kritvitt.

det slog mig nyss, återigen, hur vitt det är här hemma hos oss.
jag sitter i ett vitt nattlinne i en stol klädd med vitt linne,
dricker ur en vit kopp, 
~ & sneglar då och då förbi den vita skärmen mot en vit korridor 
med vitt golv. 

vi hyr ett stort knasigt hus med två kök, två badrum, sju andra rum, 
~ & en trädgård med fikon, kiwi & ett valnötsträd.
tvåhundra kvadrat rivningshus målat i 220 liter vit väggfärg. 
det låter inte så lite sjukligt.  

nästan sjukhus-aktigt.

det var det där att när vi flyttade hit 
( efter att ha mysträngts på trettionio kvadrat i tre år )
.. då var det lila och gult som skrek från 5o kvadrat,
~ & mörkt mörkt grönt för resten. 
även de gamla fönstren var mörkgröna 
och tycktes kväva ljuset trots sin generösa storlek.
så vi målade vitt för att skapa vår egen blanka kanvas. 
golv, fönster, trappor, väggar. 
allt.
vi hade storslagna planer för farrow & ball-sköna färger som 
smoked troutsugar bag & elephant’s breath.

.. men alla de där hundratals litrarna senare orkade vi ju inte måla mer. 

dessutom ska det erkännas; jag har nog en släng av färgfobi. 
kläder, färgkartor, förpackningar.. jag dras ständigt till samma dimmiga, 
mjuka toner av grått, mullvad, grålila,  
~ & minst fyra nyanser av vitt. 

vad är det med mig? 

i toscana blir jag hejdlöst förälskad i stenhusen som glöder i kvällssolen;
de liksom blöder kärlek & lust till livet med sina skavda fasader 
i bränd ockra, blåbärslila & sån’ där hallonrosa som är som om 
man faktiskt { i ett otyglat passionerat ögonblick - krossat hallon  mot en vägg; * 
skiftande från mörka fläckar till utspädd hallon-och-mjölk-rosa.
och jag blir alldeles fängslad av människor som klär sig i starka, 
fluorescerande färger, 
~ & ännu mer trollbunden om de dessutom har glittrig, nästan självlysande ögonskugga.
då tycker jag det är så vackert med färg.

ni ’rå? 

{ japp. fiskar skamlöst efter min allra första kommentar.
undrar om man kan muta med nåt’? } 







* jag har ett rikt inre liv, som min mamma psykologen brukar säga.


1 kommentar:

  1. Hannah, I am so thrilled that you shared your blog on Flickr. I have always been so drawn to and inspired by your work. I too have a love affair with white. We are building a new house right now... the " dream " house I am so hoping that I designed it with enough light to bounce around, to fill my soul and my photography.When people ask me what colors I have chosen , I say white with a little grey and they look at me like I don't have any imagination but it is because I have so many dreams and ideas I too need a blank state to play with. I looking forward to many more beautiful posts and inspiration from you, best wishes.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...