8.16.2011

det här med fjärilarna





en, för mig, okänd författare har sagt : 



we delight in the beauty 
of the butterfly, 
but rarely admit the changes 
it has gone through 
to achieve that beauty.’



jag tror att den tanken har lite att göra med 
varför jag tycker så mycket om fjärilar.
det är förändringen de genomgår, - & kanske också att 
just förändringen går så fort, är så flyktig. 
de gör det på något sätt tydligt hur flyktigt allting är. 

och så flyger de .. 
som blommor med små propellrar, 
- & det måste man ju bara tycka om.







förra våren fick jag för mig att jag skulle föda upp fjärilar.
de kom, som larver, i små små bruna papperskartonger märkta
’live butterflies - open immediately’,
- & jag kände mig helskum när jag hämtade dem, 
kunde inte hjälpa att känna mig lite som 
buffalo bill i när lammen tystnar;
mannen med den hesa rösten, den mörka källaren
mättad med skräck, rockmusik, - & surrandet från fjärilsvingar, 
en symaskin och en rakapparat.
*gulp* 










.. och helt vackra är de ju inte i det där första stadiet,
men jag höll de små behållarna under uppsikt 
och vi såg dem växa till puppor.
vi flyttade över dem till lite större burar av vitt nät,
- & där i sina egna himmelssängar föddes, 
ungefär en vecka senare, fem fjärilar. 

vi lade in sött doftande vita nejlikor på deras golv 
och matade dem med sockervatten.
några timmar av fotograferande & förevigande fick vi till,
- & sedan det nästan bästa av allt; 
att ta ut nätburarna i trädgården, öppna dem, 
se fjärilarna försiktigt ta sig ut, 
tveka på våra händer 
och sedan flyga runt en stund .. 

och försvinna. 











sedan har det liksom hängt med.. det här med fjärilarna. 
när jag denna våren gjorde en fotografering för märket ’spira’ 
och deras s/s 11 kollektion med världens finaste lina,
- kom det en fjäril till oss
och placerade sig nästan som ett smycke på henne,
flyttade & flög runt bland silke & hud i nästan en halvtimme.

det var bara att försöka fånga så mycket av det som möjligt på bild, 
- & vara lycklig. 
ibland slinker tillfälligheter & tur in under en fotografering, 
man måste bara lämna möjligheternas dörr på glänt.







{klänning spira ~ fjärilsbrosch ingår ej} 







kärlek till Er,


h






±

© hannah lemholt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...