10.31.2013

HOWLING








'gold i swam into your spell
on the rite of god we fell
you were plush and i laid bare
you had me howling'

frank wiedemann - howling
{RY/X official video - one of the most beautiful i’ve ever seen}




dagar doppade i svärta.
ingen speciell ton av svart, bara så.  
försöker tänka att det ingår i det cykliska.
sparkar lite på ett stolsben,
gör ännu mer kaffe med massor av nymald kardemumma, 
- & åker för att köpa en japansk whiskey. 
de ska vara skottarna hack i häl, säger pappa
medan han hänger upp fem änder på en krok i taket ut mot kryddträdgården. 
vi stryker båda de fantastiska fjädrarna,
men jag klarar inte riktigt att hålla upp kroken, medan kameran väntar,
staplad på träpallar. det vill sig inte idag och vänder sig lite i mig 
när jag betraktar de tomma ögonen.
de nu stilla, ordnade vingarna. en gång flög dem.










kameran får vila inför sin resa.
jag sorterar bilder från sista tiden istället. 
lägger dem här, till musiken som gör mig varm just nu.
och så packar jag. smycken & hattar. spets & stickat. masker & fjädrar.
och så allt det tekniska. sladdhärvor som känns så främmande mig,
hur många gånger jag än packar dem.  

det är hur som helst de mest underbart varierade packningarna
som blir nuförtiden, när det är dags för fotograferingar.
livet flyter samman med arbetet, med passionen.
så mycket vackert att fånga, så mycket att berätta.
så mycket att se och så mycket att känna.
så mycket att lära.










nu. stockholm.
och tanken på ett rum som väntar hos vackraste av vänner,
på en musa som kommer & delar säng, 
på fester med kärlekskrigarna,
på studio plåtning och mys i ateljé
på en hemresa som inte ens är bokad än.
på det oväntade och det oplanerade.

tanken på svärtan, - & att den förhoppningsvis kommer
att ge uttryck i något. det brukar bli så. 
jag ska bara acceptera att den är där först.
och att den svärtar även de glasögon med vilka världen ses,
så att det är blir svårt att se ljusetsom väntar där framme.
på nytt. 










det blev en vild mix det här.
den säger en del om dagarna som passerat.
kanske en del om hur cykliskt det är också, livet.
ballonger & ljus. fjädrar & flykt. mörker & möjligheter.

nu. taxi.


och kärlek,


h



±

image n°1 | a playing-extra from shoot for fira summer’14 |

model : lina lindholm | mua : belinda stigborn
image n°2 | portrait of sara, bali | warrior headdress
soon available in limited edition in the love warriors shop
image n°3 | moon phase stud earrings from species by the thousands,
designed by brooklyn based designer erica bradbury | 
available at stunning favorite shop cisthene by lovely jen altman 
image n°4 | knuckle stacking rings from children of flowers 
| moon-faces handmade out of horn, bali
image n°5 | sara shoots me & i edit, backyard bali
image n°6 & 7 | fira autumn’13 | model : lina lindholm |
mua : belinda stigborn

© hannah lemholt photography







days dipped in sooted blackness.
no special tone, it just is what it is.
trying to think that it’s part of the cyclical.
i kick a little on the leg of a chair,
make even more coffee with loads of freshly ground cardamom,
- & leave to buy a japanese whiskey.
they're supposed to be hot on the heels of the scots,
says dad as he hangs five ducks up on a hook
in the ceiling out towards the herb garden.
we both stroke the amazing feathers,
but i can’t quite make myself hold the hook up,
while the camera is waiting; stacked on wooden pallets.
my stomach turn a little, it just won’t be done today.
i get stuck in the empty eyes.
the now still, arranged wings. once they flew.



so the camera gets some rest before its journey.
i sort out pictures from our past time instead.
put them here, teamed with the music that warms me right now.
and i pack. jewelry & hats. lace & wool. masks & feathers.
and all that technical stuff. cables in entangled knots.
they still feels so remote from me, no matter how many times i pack them.
i can’t help but smile about it.


it’s the most wonderful varied kind of packing nowadays,
when it’s time for photo shoots.
life stitches seamlessly into work, into passion.
so many beautiful things to capture, so much to tell.
so much to see and so much to know.
so much to learn.





now. stockholm.
and the idea of ​​a room waiting  at the loveliest of friends,
of a muse who comes to share a bed,
and parties with the love warriors,
of studio shoots and of lounging in a beautiful atelier,
of a homeward journey still not booked.
the unexpected and the unplanned.

the idea of the blackness, - & that it hopefully will come
to express something. that’s how it tends to be.
i just gotta accept that it's there first.
and that the soot of it also smears the glasses with which
the world is seen, so it's hard to see the light
waiting up ahead. anew.


this turned out to be a strange mix.
it says something about the days passed.
and perhaps something about how cyclical it is too, - life.
balloons and light. feathers and flight.
darkness and opportunities.

now. a cab is waiting.


with love,


h








24 kommentarer:

  1. You're the best hannah
    - loved this :).

    There's something you stir in me every time,
    always touching on some thought
    that's been going on through my mind recently.
    Here the notion of the 'blackness' getting to express something...
    I love that thought and what it means,
    that everything we go through
    can come to shine in some special way,
    be it sorrow and sadness or joy...

    Have a lovely time in beautiful Stockholm
    - I have a little trip lined up to that beautiful city, too,
    albeit mine also with a return journey already booked :)

    x

    SvaraRadera
    Svar
    1. thank you so much, rebecca ..
      .. your words move me. firmly.

      x, h

      Radera
  2. Finns det något underbarare än känna att man är på väg, på väg mot nya mål, nya platser och att fyllas av dagar av intensiv fotografering. Njut av att du är där just nu.
    Jag följer med i bilderna och drömmer om att ta det där körkortet som jag borde ha tagit för åratal sen. Att vara fri på väg, åka på foto roadtrip med dig och känna vinden i håret och att varje dag är helt olik den andre...

    Jag har sagt det förut, men magi är rätta ordet att beskriva dina bilder.
    Tack finaste för dina underbara kommentarer hos mig!

    all kärlek från vardagen i Paris,
    Anna

    SvaraRadera
    Svar



    1. det har blivit lite som en drog, fina anna..
      har tänkt på det här, hur jag måste hitta
      en väg där inte b a r a att vara just
      på väg, - ’duger’.. det är det där med
      skiftningarna i arbetet.. Du vet. stunden
      i samarbete, det kreativa, samarbetet,
      ~ & sedan det så ensamma ..
      har svårt med den balansen.

      har Du inte heller tagit "körkortet Du borde
      tagit för åratal sedan"? *ler* här har jag
      till slut lovat mig själv att just sluta ha dåligt
      samvete över det; jag ska inte ha nåt’.
      det är inte meningen. jag hade skadat
      någon eller mig själv, eller båda. [senast
      för en halvtimme sedan hällde jag kaffe
      över lillasysters noël’s i-pad när jag vred
      koppen för att jag vred huvudet.. om jag säger
      så. :)]

      .. fast en resa med minst vars en kamera.
      med Dig, ~ är starkt på plus-listan över varför
      man borde vara innehavare av ett av de där
      körkorten.. *ler*

      .. & igen, alltid; tusen, tusen tack för Dina fina ord
      om det jag gör. det betyder enormt mycket
      för mig när Du säger det. Du är förbi fantastisk.
      undrar om Du vet hur mycket jag tycker om Ditt bildspråk.
      och så känns Du så.. sann.

      all kärlek, hela vägen till paris,

      hannah


      Radera
  3. Fint skrivet som vanligt - blir tjusad av dina vackra bilder. :-)

    SvaraRadera
  4. "inget ont som inte har något gott med sig"
    ord som för stunden kan kännas hopplösa
    men som i slutändan ~ nästan ~ alltid visar sig innehålla lite sanning...
    Vackert som vanligt och inspirationsdepåerna är påfyllda igen
    tack fina du!

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. så sant,
      ~ & tack .. underbart fullkomligt
      om jag kan inspirera .. !

      tack till D i g !


      Radera
  5. Tappar andan av skönheten i dina ord...och bilder...!! Så vacker...att det nästan blir svårt att hantera...!! Din blogg är en ljusglimt av värme...när man själv famlar i mörkret...lite vilsen...men ändå full av hopp...!! Tack för att du låter oss kika in hos dig...i dina tankar...i ditt hjärta...!! /Kram P

    SvaraRadera
    Svar



    1. tack, p ..

      ord som Dina betyder så väldigt mycket
      för mig, som ofta tvivlar med fingret över
      ’publicera-knappen’.. det är fint. om jag
      når Dig.

      tack.

      och kram,

      h


      Radera
  6. Återigen upptäcker jag att jag inte andats under tiden jag läst dina ord och bilder. Yr och vimmelkantig tar jag ett djupt andetag och ler. Att jag kan beröras så, jag är på väg tillbaka, jag famlar i det berömda mörkret men du hjälper mig, tack!

    SvaraRadera
    Svar



    1. gud vad fantastiskt .. ! T A C K låter litet,
      men tack .. s å mycket för fina ord.

      jag önskar Dig allt, allt gott.. & ljuset.

      h


      Radera
  7. Hannah.
    Pulsen är tillbaka. Dina vackra ord ...
    Jag tänker att det svarta kan vara som när glas svärtas för att man ska kunna se solen - utan att bränna ögonen.
    Man vill så gärna, men det är inte lätt att alltid vara i ljuset... kanske behövs det annat än vax som håller vingarna, som inte smälter när det börjar bli för varmt - och man störtar...
    Hållbar grund - eftertanke bygger stadiga vingar!
    Dina äventyr är fantastiska - dina bilder så smärtsamt vackra. Hela världen är öppen Hannah, men du bestämmer på vilket sätt.
    Njut!
    /AnnLo

    SvaraRadera
    Svar


    1. jag känner Dina ord ända hit. på riktigt.
      vet vad de betyder & innebär. tack.

      stor kram,

      h


      Radera
  8. Å gu va du kommer att få det härligt underbart där uppe hos LWs. Tanka nu kärlek riktigt ordentligt, så du står dig framåt vintern... medans vi andra harvar på...näe inte vi här då alltså, för vår cirkel håller på att sluta sig och inte vet vi om delarna hamnar på rätt plats när den väl sluter sig klart. Kanske blir det ett C eller kanske som en nyckelring, flera varv,,, ja livet är vidunderligt spännande. Har jag väl sagt förr...
    (pussa Saras vovve från mig oxå...)
    kram EM

    SvaraRadera
  9. I am always in awe and amazement when I stop by your marvelous blog.
    You spark truth and endless wisdom in your creations -- it's refreshing and wonderful.

    Peace, Love, & Good Chocolate,

    PARIS

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you so much, sweetie, for truly
      beautiful words. knowing your eye i’m
      so glad you say so.

      x, h


      Radera
  10. Hej hej! Jag har kikat på dina bilder i din portfolio och älskar verkligen alla! Så himla fina. Kan man köpa högupplösta bilder av dig eller säljer du tavlor?

    Kram Alexandra

    SvaraRadera
    Svar


    1. hej alexandra,

      stort tack först ! :)

      just nu säljer jag lite prints
      via love warriors här;

      http://lovewarriors.se/shop/all/product-category/photo-art

      det är på gång en serie fotografier
      som kommer säljas hos;

      http://www.butikenhoganas.com

      [endast ’in shop’, tror jag]

      .. & i vissa fall säljer jag även
      privat & skickar. maila mig om
      Du undrar något mer..

      hannahosienna@hotmail.com


      kram, ~ & fin söndag,

      hannah


      Radera
  11. Åh massor av vackra bilder och text, perfekt när regnet vräker ner utanför. Önskar en fin, fin helg / Miriam

    SvaraRadera
    Svar


    1. ett sent men stort T A C K .. !
      önskar en fin, fin helg,
      ~ nu när en ny kommit.

      kram,

      hannah



      Radera
  12. ibland är ju tankarna bara en vild mix av tankar och bilder och drömmar. vackert. kram i novembermörkret, glöm inte att tända ljus och dricka mycket kaffe au lait !

    SvaraRadera
    Svar



    1. tack, hanna ..! blir glad av Dina ord !

      stor kram, hannah


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...