9.03.2016

THE HOMECOMING







september kom och vi är hemma igen. hemma med andlös takhöjd och stuckatur,
med vingliga travar av tekoppar och magasin, med gammaldags bidé
och otaliga badankor.

jag tänker på det där att man ibland måste 'åka bort för att hitta hem'.
det låter så banalt nedskrivet, men väger desto tyngre när man är där, när man
verkligen känner det. när, vad det nu är, får tillbaka sitt värde.

jag avslutade augusti med mastering session hos mina nya tryckare
och just det känns ännu mer hemma.
studion håller doften av papper, bläck & kaffe.
strykandet över fine art papper håller på något vis hela mig.
allt faller på plats och när jag öppnar dörren ut mot gatan,
med rullar under armen och plötslig höst i luften, verkar alla,
kanske allt, på min väg mot ett café, le mot mig. 

jag möter upp min lilla familj där och känner så starkt,
så fullt av lugn, - att det är ännu mer jag än på ett tag som sitter där,
lutandes in över mer kaffe & kärlek, ark med fotografier 
och skratt, delade tankar & idéer. 






i höst ska äntligen min egen 'personal print shop' öppna sina digital dörrar.
och jag är på något vis tillbaka där jag började, fast alldeles ny.
för att nu vet jag mer om tyngden, mer om dess värde.
värdet i att vara sig själv. att förbli sig själv.
och i att känna sig hemma där. 








kärlek,

h





image n°1 & 5 | a welcome home on our front door
image n°2 | contact sheet of my work for the print shop | etc
image n°3 | flowerhead will be available to buy as a fine art print
image n°4 | bones will too
© hannah lemholt photography


//





september came and we're back at home.
at home with breathlessly high ceilings and sinous stucco,
with wobbly stacks of tea cups and magazines,
with the old-world bidet and countless rubber ducks.

i think about how sometimes you have to 'go away to find home'.
it sounds so trivial written down, but weighs all the heavier when you're there,
when you really feel it. when, whatever it is, - get its value back.

i saw august off with a mastering session at my new printers
and that felt even more like home.
the studio holds the smell of paper, ink and coffee.
stroking fine art paper somehow holds all of me.
everything falls into place, and when i open the door to the street,
with paper reels under my arm and there’s suddenly autumn in the air,
- everyone, perhaps even everything, on my way to a coffeehouse,
seem to be smiling at me.

i meet up with my little family and feel so powerfully,
so peacefully, - that it's even more me, than in a while, sitting there
leaning in over more coffee & love, sheets of photographs
and laughter, shared thoughts and ideas.




this autumn, finally, my own printshop will open its digital doors.
and with it i'm in one way back where i started, though brand new.
because i now know more about the weight, about the value.
of being yourself. of staying yourself.
and of feeling at home there.



with love,

h






4 kommentarer:

  1. Magiska bilder som alltid! Och vad underbart med en egen print shop, det gör du alldeles rätt i. KRAM vackraste du ♡♡♡

    SvaraRadera
    Svar


    1. tusen tack, lotta..!!

      ja, den har varit på att-göra-listan länge,
      men så kom livet emellan med .. ja, ett
      litet liv till.. :)

      hoppas D i t t liv är alldeles som Du önskar det..!

      varm kram,
      hannah


      Radera
  2. Jag/vi familjen kom hem från en resa i veckan. Ett stök i huset och viss del av packningen står fortfarande orörda på golvet! Vet inte om det är för man försöker hålla kvar känslan av resan några dagar till, eller om man bara är lat! kanske både och. Det där med att "åka bort för att hitta hem" tänker jag ofta på, då jag allt som oftast längtar bort, längtar hem. Men behöver hitta hem, hem i mig! Det var någon som sa att man bör hitta hem i sitt inre , för att hitta hem på en plats, hem, känna sig hemma. Och kanske är det så att det är lättare att hitta hem i sitt inre när man är borta och inte hemma, i sitt hemma just som det är skrivet "åka bort för att hitta hem". (lät ju lite rörigt men tror du förstår vad jag menar :)) Ser fram emot din lilla print-shop, alldeles extra mycket då jag håller på att plocka runt en tavelvägg och några ramar hänger tomma, och tror att någon av dina bilder kommer känna sig hemma där ;) STORA kramen från mig Linda (bellahome_linda)

    SvaraRadera
    Svar


    1. tusen tack för Din underbara kommentar, linda..!

      jag förstår p r e c i s hur Du menar..
      jag tänker, utanpå det, - att jag tror att man kanske måste
      hitta sig själv om och om igen. för jag hittade mig själv..
      alltså på riktigt. i det fula och det fina och allt där emellan,
      då när jag blev 'ensam' och bodde i studion mellan fälten
      och allt var rätt nattsvart. och det är så mycket som faller
      på plats om & när man gör det.. det b l i r liksom rätt då.
      av bara farten (?).. men sedan lever livet med en igen ju..
      och det förändras, man själv förändras. saker händer en.
      man själv händer. *ler* .. och någonstans där kanske..
      - måste man hitta sig själv i g e n och om och om igen..
      så tänker jag nog för mig själv just nu i alla fall..

      .. jag hoppas att Du är på just den väg Du behöver vara,
      i allt det där.. det är det viktigaste..

      .. och så tackar jag Dig ett stort TACK för härliga ord om
      kommande print shop'en. det betyder mycket..!
      jag lovar att hojta till både här och där (a.k.a instagram)
      när den väl finns öppen..

      önskar Dig en helg alldeles som Du vill ha den,
      - & allt, allt gott..!

      varm kram,

      hannah


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...