9.02.2014

HOME, AWAY & ELSEWHERE








jag mellanlandar och flyger.
lämnar saker bakom mig,
ett hem packas samman och ett annat är funnet.
innan de också läggs i lådor vill jag dela
några av fotografierna från apulien med Er
och några av mina egna favoriter;
pärlorna på klacken av den italienska stöveln.








i sassi di matera, där människor grävt sina hem
direkt ur den honungsfärgade kalkstenen i årtusenden,
äter vi focaccia och dricker vin,
låter oss själva gå vilse i labyrinten av trånga gränder,
mjukslitna stentrappor, återvändsgränder& soldränkta innergårdar.

i en av de små kaffebarerna står m och jag tätt.
baristan radar upp ångande espresso;
sammetslent svart i vita små koppar, råsocker,
mjölk i glasflaska & en skål is och så får vi blanda 
vårt eget iskaffe. golvet är av handslaget tegel
och så vackert att jag får gåshud.

ute i det vita ljuset på torget sitter hela min familj
och diskuterar något, skrattande under ett stort, vaniljfärgat parasoll.
när vi balanserar kaffe och håller varandras händer,
går ut för att göra dem sällskap, tänker jag att
det här.. den här känslan..
om man kunde buteljera den.
kanske skulle glaset inte hålla, så som
den spränger i mitt bröst, lyckan.








i martina franca, den vackra barockstaden, går vi alla på
matmarknaden runt piazza d’anjou på onsdagarna,
köper vattenmelon & persikor, ostar & nötter,
zucchini blommor & tomater, pratar mat och mer mat.

docks 101 i locorotondo äter vi den godaste
cheesecake jag någonsin smakat och den får följa 
med hem i kartong och bli kvällens efterrätt.

vi ser myllrande alberobello & den vita staden ostuni.
vi lagar mat hemma i det vackra trulli huset
och dricker de godaste av viner. vi sover vissa nätter
uppe på taket under stjärnorna, m & jag,
och en natt lyssnar vi på musik och dansar alla
under månen ute på gårdsplanen.
annars är det grannen som spelar. när han och
hans fru har bråkat spelar han saxofon.
det är himmelskt och vi slutar skämmas över att
vi vill att de fortsätter bli ovänner över
allt & ingenting nästan varenda dag.






  



jag mellanlandar och flyger.
lämnar saker bakom mig, ett hem packas samman
och ett annat är funnet.
hemma i mig
och hemma i en annan människa.
jag har mött mitt livs kärlek och nu flyger jag till
london. utan returbiljett.  












vad får Er att tänka

det här.. den här känslan..
om man kunde buteljera den.
kanske skulle glaset inte hålla, så som
den spränger i mitt bröst, lyckan.

berätta för mig. jag tycker så mycket om Era ord.

och vilka är Era favoriter ?
Era pärlor i london ?




kärlek,


h






flatlay | knitted vest is vintage | shell necklace by LW |
scent of dreams - i love the body mists from & other stories |
stunning crystals from johny rocks | papuan shell arm piece from LW
favorite chunky crystal necklace is from amazing myee carlyle
wardrobe | softest romper 
ever - found at an apulian market |
bones and skulls skull necklace from LW |
golden arrows tat is from flash tattoos

thank you | mama for taking us all on this trip of a lifetime |
baby sister e for clicking the shutter on those two
photos of me and for just being you

tech specs | canon eos 5d mark II / canon ef 50mm 1:1.4

© hannah lemholt photography





//







i make stop overs and i fly. 
i leave things behind me, 
a home is packed up and another is found. 
before they too are put in boxes, - i want to share 
some of the photographs from puglia with you 
and some of my own favorites;
the gems on the heel of the italian boot.



in sassi di matera, where for millennia people has
carved their homes from the honey colored limestone,
we eat warm olive focaccia and drink wine, 
let ourselves get lost in the maze of narrow lanes, 
worn soft stone steps, blind alleys & sun-drenched inner courts.

in one of the small coffee bars m and i stand close,
the barista lines up steaming espresso; 
velvety black in small white cups, crude brown sugar, 
milk in a glass bottle & a bowl of ice
and we mix our own ice coffee.
the floor is made of hand cut ​​bricks 
and is so beautiful that i get goose bumps. 
out in the white light of the square, my whole family
are discussing something, laughing under a large,
vanilla-colored parasol. 
when we balance the coffee and hold hands, 
stepping out to join them, i think to myself

this .. this feeling .. 
if only you could bottle it. 
maybe the glass would shatter,
as 
it bursts in my chest, - blissfulness.





in martina franca, the beautiful baroque city, 
we all go to the food market around piazza d'anjou on wednesdays.
we buy watermelon & peaches, cheeses & nuts 
zucchini flowers & tomatoes, - talking food and more food. 

on docks 101 in locorotondo we eat the most amazing
cheesecake i've ever tasted and it has to come
home in a box and make up that night’s dessert. 

we see milling alberobello & the white city ostuni
we cook at home in the beautiful trulli house 
and drink the tastiest of wines. we sleep some nights 
up on the roof under the stars, m & i, 
and one night, we listen to music and dance all of us
together under the moon out in the courtyard. 
otherwise it’s the neighbor who brings the music.
whenever he and his wife fight, he plays the saxophone. 
it’s heavenly and we stop feeling ashamed that 
we want them to continue falling out over
anything & nothing, almost every day.





i make stop overs and i fly. 
i leave things behind me, 
a home is packed up and another is found.  
home in me. and home in another person.
i have met the love of my life and now i’m flying to london.
without a return ticket.



what makes you think

this .. this feeling .. 
if only you could bottle it. 
maybe the glass would shatter,
as 
it bursts in my chest, - blissfulness.

give me your words. i much love your words. 

and would you share with me,
- what are your favorite spots?

your gems in london?


x,

h






40 kommentarer:

  1. Oooh, this -
    a concoction of Italy&London&the love you have found,
    your words&tones&images
    that always leave just enough space for the imagination to fly...
    - gives me goosebumps.

    And I love that you are going to London without a return ticket!
    (Not least because it brings a whole flood of memories of a special time living there
    & happiness over the love of my life I found in London who still stands firmly by my side...
    and love for London the city, too, that started as a love-hate relationship,
    and goes deeper than my affections for any other city.)

    Oh I'm getting butterflies in my stomach for you right now, x



    SvaraRadera
    Svar



    1. i appreciate your thoughts, words,
      ~ & .. just the sense of you, equally
      every time, sweet rebecca..
      thank you so much ..!

      yes? oh.. *smiles* lovely ..!
      oh, i’d love to hear more about
      y o u r london time.

      thank you again, ~ & always.

      x,

      h


      Radera
  2. Blixtsnabbt flög svaret på din fråga till mig. Att på kvällen ligga med en femåring intrasslad i famnen, borra in näsan i hans silkeshår och andas in hans doft med djupa andetag och känna de små, små sömndarrningarna i hans händer och ben. Då! Då sprängs hjärtat nästan av lycka! Att han finns hos mig! Tänk! Och att han varje dag säger till mig att han älskar mig mest av allt. Vilken gåva det är!

    SvaraRadera
    Svar



    1. ja, jag kan bara ana den kärleken ..
      tack för att Du delar en smula av den.
      :) precis så .. vilken gåva ..!

      all kärlek !

      hannah


      Radera
  3. Så otroligt vackra bilder. De är så vackra att jag får gåshud.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Åh finaste underbara du, lämnar du oss? Härligt att du har funnit kärleken... Så glad för din skull, du vackra. Njuut av livet av kärleken av allt vackert som kommer till dig.
    XXX

    SvaraRadera
    Svar


    1. ja, det kan man väl säga.. :)
      fast familjen finns ju i krokarna där,
      så första besöket dit hem är redan
      i kalendern.. :)

      tack för Dina önskningar för mig,
      de gör mig glad ända in.

      stor kram,

      h


      Radera
  5. Åh....

    Ja en sak som jag vill buteljera är känslan, det lilla pirret i bröstet när jag uppdagar att ett nytt inlägg sett världens ljus här. För allt som är här, är så underbart, och ja- det är kärlek på nåt sätt.

    Men det är som du säger, att buteljera det som slår mig egentligen allra allra först när du frågar, det kanske inte går, det kommer nog sprängas då. För den kärleken som jag känner till mina barn, den ömhet och värme, oro och glädje är nog svår att tämja i en butelj, oavsett storlek.

    Åh...

    Finaste du, stort lycka till i London. Hoppas vi får följa med dig <3

    Kram Sara

    SvaraRadera
    Svar


    1. nä, men.. fasiken vad fint..!
      tusen & åter tusen tack..

      ja, som sagt här ovan, d e n
      kärleken, till barn, kan jag ännu
      bara ana .. kan bara tänka mig..
      då hade nog vilken flaska som
      helst sprängts i just de där tusen,
      ~ & åter tusen bitarna ..

      tack, tack, tack, tack,
      ~ & det ska Ni få. det vågar jag lova !

      stor kram till Dig,

      hannah


      Radera
  6. Så. alldeles. ljuvligt! Grattis och kram :)

    SvaraRadera
    Svar


    1. TACK .. åh, vad glad jag blir över alla Er.
      över Dina ord. tack..!

      KRAM,

      h


      Radera
  7. Så vackert vackert..
    Just nu att läsa din lycka, gör mej lycklig !!
    Jag älskar kärlekshistorier..
    Kram Sari

    SvaraRadera
    Svar


    1. vad fint av Dig..! tack..!

      ja, en kärlekshistoria är det.
      en sån’ man tror mest finns
      på film eller mellan sidorna
      i böcker .. och det blir nog en
      bok också. vi vill göra en,
      dela med oss..

      :)

      stor kram till Dig,
      ~ & all kärlek,

      h



      Radera
  8. Åh, du är här igen ! Vad glad jag blir :)
    Det är underbart att läsa dina ord och jag önskar dig lycka till med ditt nya liv !! Hoppas att det blir fantastiskt med mycker kärlek.
    Jag hoppas att du fortsätter att göra dina fotspår här så jag känner att hoppet finns och att förändringen är nära...

    Stor kram
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. ja, här är jag ! *ler*

      tack.. det är redan kärlek. här och nu.
      och hoppet, ~ & förändringen där för Dig.. också..

      så tror jag.


      stor kram till Dig,

      hannah


      Radera
  9. Jag glömde något !!
    Känslan som jag vill spara är människor, värme, samhörighet och ömhet finns på en och samma gång.
    Där man vill stanna för alltid....

    Kram igen
    Anci

    SvaraRadera
    Svar



    1. ha ! underbart .. !

      .. & den buteljen är jag helt med på ..!


      allt, allt gott till Dig !

      h


      Radera
  10. oh my godness - HANNAH!! I´m SO happy for you!!!
    and wish you all the best...but I´m shure you know this...
    Sending you a big hug and a smile, x, t.

    SvaraRadera
    Svar



    1. *hahaha* sweetheart ..!
      THANK YOU ..!!

      sending you a big hug & a big smile too;
      you just put it there !

      x,

      h


      Radera
  11. Det där med London alltså... för 9 år sedan åkte jag också dit, enkel biljett - hjärtat ivrigt fladdrandes och kärlek i varje andetag. Jag är inte kvar i London, men fortfarande med samma kärlek {man}, men på nya breddgrader och nya äventyr, tillsammans. Har följt dig så länge nu (sedan flickr!) över höga höjder och ned i djupa dalgångar och trots att jag inte alls känner dig personligen så är jag så ofantligt glad för att Du finns och tillåter oss alla att vara en del av allt det fantastiskt vackra som du skapar med bild och text. Bara kärlek till dig Hannah, bara det bästa! ♡

    SvaraRadera
    Svar



    1. blir helt rörd och glad och lycklig av Dina ord.
      vartenda ett.

      .. TACK .. !!!

      all kärlek till Dig,

      hannah


      Radera
  12. It has been so long since flickr times... but sometimes I still come popping in here to read your blog...
    And this story is truely beautiful. Thanks to you I have been transported back in time to see my 17 year
    old self – visiting London for the first time – with a one way ticked... And just like you I found a love
    of my life there... This city will stay in my heart forever as something out of this world.
    Please, take my butterflies with you and set them free on Gloucester Road for me...
    I am wishing you all the best, have the time of your life and please do find a way to bottle it all up *smiles

    Take good care!
    xxx
    nic*nilla

    SvaraRadera
    Svar


    1. oh, sweetheart .. hi,
      ~ so nice to read you here ..!

      love hearing you too have this city
      in your heart, ~ & about y o u r love..

      i will do my best to release those
      butterflies. love that ..

      all my best to you, darling !

      xxx,

      h


      Radera
  13. Fina fina du. Dina ord får mig att rysa av välbehag och av glädje för din skull. Må ditt nya äventyr vara lika självklar och fri som du är vacker. Varm kram från Sanna med hejet.

    SvaraRadera
    Svar


    1. åh .. tack ..

      Du berör mig.


      varm kram tillbaka till Dig,

      hannah


      Radera
  14. It is marvelous to see how you captured the authentic spirit of that area of Apulia. I just came back from the region and miss its roughness and light so much... Will re-read your post for the extra bliss!

    SvaraRadera
    Svar



    1. sweetheart .. thank you s o much ..
      that really is a massive compliment..

      i love that part of the world and hope
      to be showing more of it in the years
      to come, ~ as i wish for you to see it,
      live it, again..

      much love,

      h


      Radera
  15. den där lyckan.
    för lite mer än två veckor sedan träffade jag honom. efter åtta månader med sms, samtal och längtande hjärtan träffades vi för första gången. han tog sig hela vägen från florida, och jag från skåne, för att träffas i en stad jag anser vara mitt andra hem - paris.
    den lyckan som fullkomligt svämmade över när han kom på flygplatsen och la händer försiktigt över mina ögon och viskade; hi my love, och jag kände på hans händer med mina och tänkte, ja, det är klart att detta är han. det är såhär temperaturen på hans handryggar känns mot mina handflator. efter åtta månaders längtan visste jag.
    sen följde en vecka alldeles yr av kärlek och nu är vi i vars en världsdel igen och bara längtar tills vi får drunkna i varandra igen.

    SvaraRadera
  16. Thank you for putting into magic words and pictures the heart and soul of one of my favorite regions of Italy: Apulia. I love following your every step on the map and marvel at every corner. It is a way to rediscover, over and over again, familiar ground.

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you, sweetheart ..!
      a huge compliment that you find that kind of beauty
      after knowing the actual beauty of that magic place ..

      .. more to come ..!

      *smiles*

      x,

      h


      Radera
  17. Vilka OTROLIGT VACKRA och INSPIRERANDE bilder du tar. Du kan verkligen skapa poesi med dina bilder.
    TACK för att du delar detta med oss!! Önskar dig ALL lycka i din nya livsresa och med kärleken.
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar


    1. tusen tack .. !
      vad fint av Dig,
      ~ & fina önskningar ..
      det betyder mycket !

      kram,

      hannah



      Radera
  18. Fina fina du.....Jag bara ryser när jag läser dina fina texter.... myser med. All lycka till dig
    Stor kram till dig/ Helén

    SvaraRadera
    Svar



    1. .. TACK .. !!

      vad fint av Dig ..!

      varm kram från ett grått,
      fantastiskt london,

      hannah


      Radera
  19. Har inte läst din blogg på länge men är glad att jag gick in. Vilken vackerhet dina ord viskar. Så fint. Och dina bilder tränger mig längre bak i rummet. Fyller mig med en poesi bortom dom där viskande orden. Jag bodde en gång också i england och kände mig mer hemma där än någon annanstans. Kram <3 Orion Tove Frank

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack, fina Du.
      tack för att Du stannade till och lämnade ord efter Dig också.
      och ja, en beröringspunkt där definitivt, - jag brukade säga att
      england var där jag lätt skulle kunna tänka mig att bo, efter att
      ha bott ett kort tag för många år sedan.. och nu så.. precis så;
      hemma.. *ler* jag hoppas att Du bor någonstans nu, som känns
      bra i hjärtat, - & att Du mår riktigt, riktigt bra..!

      varm kram,

      hannah


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...