8.21.2014

SMOKE CEREMONY








vi är på väg upp genom italien, ~ & hemåt. stannar ett tag i toscana.
här kör vi på dammiga landsvägar som slingrar oss yra,
precis som under min barndoms bilsemestrar
och jag förälskar mig hejdlöst, precis som då; i stenhusen som glöder i kvällssolen;
de liksom blöder kärlek & lust till livet med sina skavda fasader 
i bränd ockra, blåbärslila & en 'hallon med mjölk'
som jag misstänker att jag inte tyckt var lika betagande hemma.







här stannar vi i montalcino ett tag; 
köper deras brunello & lokalt gjorda parfym,
får välbehags-rysningar av kvarters-festens långbord
som lutar och letar sig neråt ett 50tal meter i en gränd full av
sång i två stämmor & stolta italienare i fyra generationer;
alla med sitt kvarters färger i sidenscarf runt halsen.

här stannar vi i volterra ett tag,
~ & här, i staden som anlades av etruskerna 
redan för över 2300 år sedan, kan jag äntligen köpa mig en 
ny ombra della sera; skuggpojken jag saknat 
sedan min blev stulen i ett inbrott. här äter vi handgjord
glass som får oss att tystna & stanna upp i solen 
på piazzan, ~ & sedan bara sucka unisont. 






här är vi tillbaka för att få återse klostret sant'antimo,
där det ligger inbäddat i en dal mellan kullar mjuka av
grågröna olivlundar skimrande silver, vingårdar,
vilda små skogar och cypresser i stolt evig, uppradad givakt.
senast vi var här var vår familj de enda besökarna de där
timmarna då jag, runt tretton och lillasyster tio, satt uppflugna på
den gamla stenmuren utanför & fnissade i olivträdens 
skugga över en papa som muttrade över en mama som
förälskat sig i en av munkarnas vackra händer.

redan då förtrollade oss munkarna med sina böner, 
som de mässar fram i gregoriansk sång och de gör det igen nu,
när emma & jag sitter tätt, över tjugo år senare, i en av träbänkarna,
båda med stängda ögon, men ändå alla sinnen öppna;
hör de överjordiskt vackra rösterna,
känner doften av sten, rökelse & stearinljus, 
trä nött av tusentals kroppar i bön under fingrarna,
salta tårar av lycka som letar sig nerför kinder & in mellan läppar,
~ & inre bilder av hur vår bardoms jag möter oss här och nu.


kärlek,

h
wardrobe | smoke ceremony duster by amazing myee carlyle
| cosiest pants ever found at an apulian market | golden arrow tat is flash tattoos
thank you | sant'antimo abbazia | baby sister e for clicking the shutter
and for sharing all this magic by my side, no matter the age

tech specs | canon eos 5d mark II / canon ef 50mm 1:1.4
{i do the settings, e shoots & i edit}

© hannah lemholt photography



//



we're driving up through italy, homeward bound. stay a while in tuscany. 
here we travel on dusty country roads that wind us dizzy, 
just like on my childhood road trip holidays.
and my infatuation, just as back then, is an irrepressible one,
one for the stone houses glowing in the evening sun; 
they are bleeding love & lust for life with their chafed facades 
in burnt ocher and a blueberries, ~ & raspberries with milk,
that i suspect i wouldn’t find equally captivating in swedish light.

here we stop by montalcino for a while; 
buy their brunello wine & locally-made perfume 
and are given goose bumps by the faubourg feast table,
leaning and looking downward some 50 meters of an alleyway;
full of song in harmonies flowing back & forth between men & woman,
~ italians proud of their particular part of this city, four generations, 
all with their block colors in silk scarfs around their necks.

here we stay in volterra for a while. and here,
in the city which was built by the etruscans over 2300 years ago,
i can finally buy myself a new 'ombra della sera'; the shadow boy i’ve
missed since my was stolen in a break in. here we have handmade 
ice cream that makes us fall silent and just stand still, besotted,
in the sun on the piazza, ~ & then only sigh in unison.

here we are back to see the sant'antimo monastery again, 
where it sits nestled in a valley between the hills soft of
gray-green olive groves shimmering silver, vineyards, small wild forests
and cypresses in proudly perpetual, lined up attention.
last time we were here, our family were the only visitors for those hours
when baby sister emma, around ten and i, thirteen; sat perched on 
the old stone wall outside, giggling in the shade of olive trees 
over a papa muttering over a mama who had
fallen in love with one of the monks' beautiful hands. 

already then, the monks enchanted us with their prayers,
sung in gregorian chants and they do it all over again now, 
as emma and i sit closely, over twenty years later;
in one of the rows of wooden benches, 
both with our eyes closed, but all senses open; 
hear the celestially beautiful voices, 
smell the scent of stone, incense & candles burning,
feel wood worn by thousands of bodies in prayer beneath our fingers, 
the taste of salty, blissful tears, that finds their way down the cheeks
and in between the lips, 
~ & inner images of how our childhood selfs
meet us, here and now.


with love,

h






21 kommentarer:

  1. Tack, tack....för att vi får följa med på er resa. Underbart.

    SvaraRadera
  2. Åh Hannah, älskade Hannah....du sprider välbehags-rysningar ända hit.

    SvaraRadera
    Svar


    1. att kunna ge D i g välbehags-rysningar,
      älskade vän .. med Ditt öga .. det är den
      allra finaste av komplimanger ..

      alltid, alfred.


      Radera
  3. Å du,,,vilka bilder! Vilken härlig text! Vilken resa! Ryyysningar helt enkelt. Det är nåt alldeles speciellt att återse något från förr,,,
    kram EM

    SvaraRadera
  4. Svar


    1. .. such a sweetheart ..! :)
      thank you, t ..

      x,

      h




      Radera
  5. Så vackert ! Både du, husen, bilderna och texten.
    Här är en känsla av dröm och möjlighet, en känsla av att våga och att ta tag i sina drömmar. Vad vill jag egentligen ? Vad gör jag för mig och vad gör jag för andra ? Tack för den insikten :)

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. stort tack för fina ord, anci..

      .. & Du har alldeles rätt i Din
      känsla, för min del, precis så;
      dröm & m ö j l i g h e t .. det
      kommer att visa sig.. *ler*

      tack för att Du stannar upp här,
      ~ & delar med Dig av Dina tankar.

      kram,

      hannah


      Radera
  6. Tack snälla Hannah, för att du delar med dig av dina förtrollande texter och vackra bilder.. Min man och jag besökte Toscana i början av sommaren. En plats jag drömt om och som gick rakt in i själen, som om man varit där förut, någonstans i ett tidigare liv!! Bakom den lilla vingården vi bodde på såg man Montalcino le mot solen ikapp med vinrankorna. Vi körde på de slingriga vägarna.. En cappuccino i Volterra. Känslan, de vackra.. Tack söta du för att du tog mig "tillbaka" till den plats jag förälskat mig i.. Och tack till Emma, som jag aldrig träffat, men som jag tycker så mycket om! Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar


    1. den förälskelsen förstår jag precis .. :)
      och jag är mer än glad om jag kunde ta
      Dig lite tillbaka dit.. fint !

      ja, det är inte svårt alls att tycka om emma .. *ler*

      tack för Dina ord ..

      KRAM,

      hannah



      Radera
  7. Du verkar ha en underbar resa, och som vanligt kan man drömma sig med på din resa genom dina ord här. Jag själv räknar ner dagarna till ett annat ställe som du håller kärt, Bali. Inga platt- eller locktänger ska med. Inga klackskor. Inga festklänningar. Kanske en mascara, men bara kanske. Min väska är bara halvfull med packning, men förhoppningsvis överfull på vägen hem. Om inte i materiell så i minnen..

    Njut i Italien!

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack..!
      vad fint av Dig, ~ det blir ju aldrig
      helt mycket & alltid som minst när
      det händer som mest.. :) blir glad
      att Du uppskattar ..

      .. & bali .. suck, så underbart !
      packningen låter mitt i prick,
      ~ & jag vågar lova att den där
      väskan kommer ha övervikt av
      både vackra ting och magiska
      minnen .. njut ! :)

      allt, allt gott till Dig !

      hannah


      Radera
    2. Mascaran lämnades hemma ;) .....

      Ta hand om dig!

      Radera
  8. Flamingoplantans röda ton skymmer sikten för lindens förmultnande. Värmen stiger, borde vara tvärt om..... arbetar för utställning - lister - väggmålning- kopior- vänskapsestetik- tycka si, tycka så....... hemmaväggar exponeras för ny utställning under nattimmar " Konstnatta" i Alla helgons mörka.

    SvaraRadera
  9. A new trip doubled by a trip down memory lane. (Bidimensional) Traveling, or the never ending story. What will your next destination be? Happy discoveries to you!

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you so much for your beautiful words
      and kind thoughts ..!

      wishing you all good things & a whole lot of love,

      hannah


      Radera
  10. Mycket vacker blogg, väldigt talande ock så där drömsk på samma gång. Gillar verkligen dina bilder och tonen i dom.
    /Josefine

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...