7.21.2014

THE GOD OF SMALL THINGS





small, golden temple bowls from the island of the gods | postcards going in the mail box | golden bookmark is a special gift | twig pencil from innkit |
magic 'three hundred nights’ volcano sand necklace by bjørg - thank you lovelies !
 




solen tycks evig nu, färgar luften kritigt vit. 
svalorna dyker och dansar där, på sitt rena ark i vild frihet. 
värmen formar mig mjukare och dämpar alla ljud.
månen tycks ha legat i de gyllene fälten utanför
under sina sista morgontimmar,
har lämnat enormt avtryck av halvmåne bland havren.

jag flyter in & ur sömn utan en enda klocka,
raderar tiden tills resan mot italien & en efterlängtad börjar.
arbetar in i stjärnklara nätter & somnar matt bort i het middagstid.
inspirationen rinner över & det kylda, vita vinet flödar.
jag tänker så många gånger att jag tappar räkningen;
på hur bra vi har det.
allt detta vackra, allt det enkla, allt det 
självklara
i friheten av att mest ha sina drömmar att hålla reda på.
världen är barbarisk bitvis. vi är bortskämda.
jag viskar tack till en sten & har fjädrar i bröstet.










lillasyster kommer cyklande med cykelkorgen full av
kokosmjölk & ananas, vanilj & yoghurt, 
blicken full av förväntan.
så mumlar & mixar hon i köket medan jag fotograferar,
serverar vad hon spontant kallar sin greek goddess smoothie
för att så tycker hon att min klänning liksom känns.
den skruttar jag förresten runt i mest hela tiden, även barfota
kryddträdgården, till bellas fullkomliga förtjusning,
medan vi varsamt smygande plockar smultron och vårdslöst
hoppar bland samtalsämnen in emellan himmel & jord.

det som blir över av morgonens smoothie, förvandlas i frysen
till glass att svalka kvällen i.

jag tänker igen då, på hur bra vi har det.
då när glassen smälter och när skratten över att vi ändå
tvunget ska föreviga den blandas med vanilj & blomblad.
allt detta vackra, allt det enkla, allt det självklara
i friheten av att mest ha sina drömmar att hålla reda på.
de små tingens gud.

jag viskar tack till en sten & har fjädrar i bröstet.








favorite valley dress by candela, from free people | another stunning poem by christopher poindexter




och så har jag en hel massa kärlek
i det där bröstet också,



h





//


the sunshine seem eternal now, colors the air a chalky white.
and the swallows dive and dance on their clean slate, in wild freedom. 
the warmth moulds me softer and muffle all sounds.
the moon appears to have taken a rest in the golden fields outside,
during her last nocturnal hours;
has left a huge crescent moon imprint among the barley. 

i float in & out of sleep without a single functioning clock; 
erase time until the journey towards italy & someone longed for, begins.
work into nights clear with stars and fall asleep matt into midday.
inspiration is flowing over & the chilled, white wine flows. 
i think, so many times i lose count, about how lucky we are.
all this beauty, all that which is simple, all that is given in the freedom
of that, mostly, - we ever only have our dreams to keep track of. 
this world is barbaric in bits. we are spoilt rotten summer fruit.

i whisper 
thank you to a stone & have feathers in my chest.





baby sister e comes riding her bike; basket full of
coconut milk & pineapple, vanilla and yogurt, eyes full of fever.
and so she mumbles & mixes frantically in the kitchen while i shoot;
serves what she spontaneously calls her greek goddess smoothie,
as, to her, that's what my dress kinda make her feel.
i mess about in that one all the time by the way,
even barefoot in the herb garden, to bella's utter delight,
as we gently tip toe, picking wild strawberries and
carelessly jump among all topics between heaven and earth.  

what is left of the morning smoothie, is transformed in the freezer;
into ice cream to soothe the humid, hot evening.


and i think yet again then, about how lucky we are.
as the ice cream melts and when the laughter over the fact that we
still have to eternalize it in photos; mixes with vanilla and flower petals. 
all this beauty, all that which is simple, all that is given in the freedom
of that, mostly, - we ever only have our dreams to keep track of. 
the god of small things.

i whisper thank you to a stone & have feathers in my chest.



and also, in that chest of mine;
a whole lot of love,


h







* headline refers to amazing book the god of small things by arundhati roy
© hannah lemholt photography 













18 kommentarer:

  1. Så otroligt vackert! Vackra, vackra bilder, jag vill bara ser mer och mer. Och din syster - hon verkar vara en rolig prick hon också juh. Sådan där smoothie hade man ju inte tackat nej till. Ses snart hoppas jag!

    Kram J

    SvaraRadera
    Svar


    1. *haha* goding ..! tack ..!

      vi springer på varandra
      säger vi då, oväntat med
      vilje? innan jag packar
      flyttlasset ? ;)

      KRAM,

      h


      Radera
  2. Älskar din nya header!!! Var kommer den ifrån? hemmagjord? eemgoesgreen/EM goes green heter jag numera,,, Nu fick jag en idé om att...Nej jag ska inte planka...
    Skönt att du har varm kärlek i hjärtat nu, ...jag minns kallare tider...
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar


    1. skicka mig ett mail så ska’ru visst
      få planka, em !

      kram,

      h


      Radera
  3. Jag tar ett djup andetag och tar in dina bilder och din skrift. Det känns lite flytande och flygande, lite som att ligga på gräset någonstans och bara njuta av sommaren, Bara vara...
    Jag hoppas att min kommentar kommer fram den här gången !

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. och precis så är de ..
      flytande & flygande.
      tack, anci,
      ~ & allt, allt det som är
      gott, till Dig,


      h


      Radera
  4. Första timmarna i vakentid.... Papillonen ligger vid mina fötter och borrar nosen till vila i sin egen kropp. Idag hög värme och min mänskliga lekamen gör sig beredd för att röra sig långsamt. Mycken vila... mycken tid till eftertanke.... fotona ligger på lagring.... ska snart åtgärdas varsamt. Kram till dig från ML

    SvaraRadera
    Svar


    1. de där varsamt åtgärdade fotona..
      .. de låter fina .. och Du med.

      kram,

      h


      Radera
  5. Vacker som en gudinna<3

    Kram, Paula

    SvaraRadera
  6. "jag tappar räkningen på hur bra vi har det" Du skriver poesi t o m när man läser slarvigt och bara halva meningar :)

    SvaraRadera
  7. Känns som det är dags för mig att säga hej, för jag kan inte fortsätta som en pinne i statistiken. Det började med att jag ramla in på ditt instagramkonto - utan att förstå vilken resa det skulle leda mig till! Idag går jag ofta in på din blogg för att plocka lite goda smultron vid olika tillfällen. Det kan bli att jag läser några inlägg på tåget från eller till Stockholm. Ditt sätt att skriva på är magiskt, och du har verkligen en talang som jag är glad att få ta del av, även om det bara är från ett litet hörn.

    Jag känner den frid du har när du skriver, och känner mig inte så olik dig i många tankar - men du har satt ord på dem som får mig att stanna till. Lyssna på mig själv. Andas.
    Jag kommer förmodligen återkomma här med kommentarer, för att visa att jag finns här på andra sidan skärmen - jag ser det du skriver - jag ser dig, jag ser mig.

    SvaraRadera
    Svar


    1. ett stycken hjärta, djupt vidrört
      hela vägen ner i semester-berusat
      italien. jag känner mig. känner det
      slå för att jag stått för saker, som
      blir känt i sin tur. och jag ser Dig,
      även utan ansikte, bara fladdrigt i
      ett tåg-fönster, men minst lika klart.

      t a c k .


      kärlek, önskar jag Dig,

      h


      Radera
  8. Hi! I just love your blog and the beautiful images. Your style is so dreamy and special. Thank you for all these inspirations!

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. thank you so much for your kind words ..!

      x,

      h


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...