8.03.2015

FROM the FORGOTTEN FILES | BALI BLUES






medan jag börjar arbeta i dag lyssnar jag på en podcast.
de pratar om bali och jag påminns om de mappar jag,
mitt fortsatta sorterande av kraschade hårddiskar,
satt och log över innan helgen. tänker att de får bli nästa
att dammas av och tas fram i ljuset för er.

varje fil, felmärkt och felplacerad är nu som att öppna ett kuvert
som man vet kommer att innehålla ett brev från någon saknad.
allt kommer tillbaka när fotografierna och orden vecklas ut
och plötsligt blir man påmind
om deras drag, deras språk, om stunden, med full kraft.

just de här fotografierna är från 2013
- & några av våra allra första resor till gudarnas ö.
många av er har sett de flesta av de här fotografierna innan,
men ni är också så många nya här, vilket är fantastiskt i sig.
och de här fotografierna, en bråkdel av alla bilder från bali,
stunderna & upplevelserna som de är sprängfyllda av,
äger en så stor del av mitt hjärta att ska man veta något om mig,
då måste detta vara med. deras drag, deras språk.
alla är dem små blå kuvert som vecklar ut hela världar.








jag har inte fotograferat produkter åt love warriors i år
(utöver den foto konst jag gör exklusivt för dem så klart),
så bali-längtan är svårare än någonsin. 'krigarnas' resor dit har 
varit något alldeles visst, något som är mycket svårt att sätta ord på.
jag har försökt här och där men det är som med alla riktiga kärlekar,
svåra att berätta om när precis varenda klichée plötsligt är sann.
det är en kärlek jag aldrig kommer glömma så länge jag lever, 
men också hoppas att vi får återse tillsammans snart igen.

det är en kärlek så stark att vi glömde våra rädslor,
- & att vi ens någonsin hade några. 
en kärlek som fått oss att se annorlunda på oss själva,
som ställt och besvarat varenda fråga.








så klarnar det, som det så ofta gör när det sorteras,
läggs på plats och också ses tillbaka på,
att ja, precis så är det. ska man veta något om mig
då måste det här vara med. bali. blåbär och vanilj ljuset.
precis som min tidiga ungdoms nätter. och the blues.
den som jag ofta slås av att ni är så många som verkar kunna
både läsa, - & förstå förvånansvärt väl,
mellan mina rader och bortom de blå tonerna i bilderna.
den melankoli som också förutsätter den
totala kärleken till livet.











ni som varit här sedan länge och kan läsa mellan raderna,
- & alla ni nya som precis börjat dechiffrera mitt språk,
tack för att ni är här och för alla fantastiska mail på sistone.
tänk gärna högt, jag tycker så mycket om era ord.
och fråga om ni undrar något. nyfiken ska man alltid vara.


med kärlek,


h




wardrobe is from love warriors
with the exception of my old savannah duster from spell
in image n°9 and the blue kimono in image n°11
model is amazing friend & eternal travel companion 
sara n bergman with the exception of the ones where
i happened to stick myself - image n°8, 11 & 12
(thank you for clicking the shutter there, emma & sara)
peace sign is handpainted for me by sara 
© hannah lemholt photography







//



as i start working this morning, i listen to a swedish podcast.
in this episode they talk about bali and i am reminded of the folders i,
in my continued sorting of crashed hard drives,
sat and smiled over before the weekend.
now thinking that they’ll get to be the next
to be dusted off and brought out into the light for you.

each folder, mislabelled and misplaced,
is like opening an envelope you know will contain
a letter from someone you miss.
everything comes back to you, when the photographs
and the words unfold. and suddenly you are reminded of
their features, their language.
reminded about the moment, with full force.

these photographs are from 2013,
- & some of our first trips to the island of the gods.
many of you have seen most of these photos before,
but you are also so many new readers here,
which is amazing in itself.
and these photographs,
a fraction of all my photos from bali,
the moments and experiences that they are infused with,
possess such a large part of my heart,
that are you to know me, this must be part of it.
their features, their language.

they’re all little blue envelopes 
that unfolds entire worlds.




i haven’t photographed products for love warriors this year
(in addition to the photo art i make exclusively for them, of course)
so the bali-longing is more severe than ever.
the 'warrior' trips there have been something truly special,
something that is very difficult to put into words.
i have tried every now and then, but it's like with any real loves,
hard to talk of as just about every klichée suddenly is true.
it is a love i will never forget for as long as i live,
but also one i hope that we’ll get to see again together soon.

it is a love so strong that we forgot our fears,
- & that we even ever had any.
a love that has given us a different view of ourselves.
one that asked and answered every question.




and so it is clarified, as so often is when things are sorted,
put in their place, - & also looked back on,
that yes, that’s it.
if you are to know me, this must be part of it.
bali. the blueberry and vanilla light.
just as with the nights of my early youth.
and the blues. the blues that i’m often struck by how you are
so many that seem to be able to both read,
- & understand surprisingly well,
between my lines and beyond the blue tones of the pictures.
the melancholy which also requires the
total love of life.



for you who’s been here a long time and can read between the lines
and for all you newcomers who’s just begun to decipher my language,
- thank you for being here
and also for all your beautiful e-mails lately.
think out loud, i much love your words.

and ask if you have questions.
curious, one should always be.


with love,


h






24 kommentarer:

  1. Pure Joy! a new post AND baaaaliiii!!
    Seems magical place and I need to go there....I will go there.
    You and your friend are so beautiful it takes my breath away a little (gasp gasp) he he
    the photo of the bali man is a little extra favorite i feel (:
    together with the back...the water...the flowers on the shoulders (frangipani is it?)

    xoxoxo
    hilde

    SvaraRadera
    Svar


    1. *haha* thank you ever so much, sweetheart..!
      what a lovely comment..

      to me it really is a magic place on earth.. and yes,
      you d e f i n i t e l y need to go..! (i sense you will)

      thank you so, so much for your kind words !
      and yes, it’s indeed frangipani, always scattered
      everywhere to just enJOY.. :)

      let me know when you’re going and i’ll see if
      i can scribble down some tips for you! *smiles*

      hannah

      xxx


      Radera
  2. helt underbart..! vill bara doppa tårna där i vattnet, mysa med civet'arna {mård känns fel va!?}
    dricka Kopi Luwak & krama elefanter jag med :)
    ..ormarna väntar jag lite med tror jag *gulp*

    ä.D.
    /e

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. det kommer ..! jag har starka funderingar på att
      tjata på Er att vänta in mig (oss) .. :)

      och det är ju helt enkelt en luwak..! *haha* det är
      det som var så underbart, vi drack kopi luwak med
      ’the luwaks’.. och de ÄLSKAR kaffe..! och så är de
      nattdjur, så de var bara uppe och mös med oss en
      stund, - & var hur mjuka & mys-sugna som helst..!

      pfff! ska se om vi inte kan ta oss till ormen också..! ;)
      fast det enda som ska erkännas är ju att det kändes
      a n i n g e n mer darrigt efter (för före, - & t.o.m när
      de där 27 kilo muskler slingrade sig runt oss var vi
      inte rädda någon av oss, märkligt nog!) .. det var då
      ketut berättade, på väg tillbaka från bergen och ner
      genom risfälten, - att ’ja, just det! det var ju en sån'
      som dödade en människa i seminyak i våras’ .. ähum.

      :)

      för bali !

      och för att vi ses snart ! :)

      ä.D.

      h


      Radera
  3. you make me nostalgic for a journey that hasn't even happened yet

    looking forward for more

    chrysa

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. thank you so so much, chrysa, - that is such
      an amazing compliment and beautiful comment..!

      big LOVE to you,

      hannah


      Radera
  4. De där fotona sitter som i färskt minne. Från 2013 alltså?! Tiden går försvinnande fort...
    Underbara är de i vart fall även om jag blev väldigt skrämd av ormen första gången jag såg fotona.
    Kanske att just de fotona fick min rädsla för ormar att minska.
    Kraschade hårddiskar och datorer ja... you name it.
    Som när både balsam, schampoo, bodylotion och diskmedel tar slut samtidigt.. Min dator kraschade också, i juni. Och back up-hårdisken gick också sönder. Tydligen har min man säkerhetskopierat mina foton digitalt, tack gode gud. men det tar några månader att ladda hem dem... snark.. i samma veva bytte jag betalkort och slarvade med att uppdatera autobetalning till min domän, så nu står jag här ocj har förlorat "krickelin" också... som toppen på detta förbannade isberg fann jag min katt påkörd på trottoaren och fick bära hem den till grannen där han numera bodde pga möjlig allergi hos lillebror. .. helt sjukt ju!

    Tur att det händer massa bra och fina saker så allt det tråkiga mildras i sinnet. I alla fall. Det gläder mig att du håller på att få ordning bland dina mappar och att vi får ta del av allt det vackra. Läser ju jämt men är sämst på att lämna avtryck. Älskade Sophia-ringen i badkaret btw, wow, sååå fint.
    Hoppas att du trivs i ert nya och att du får lite semester i Sverige i år. Tänkte ju ta en trip till London men den tiden du vet... jösses... hur ska man hinna med att göra allt roligt som livet bjussar på?
    Japp, nu ska jag i alla fall dra med den minsta till stranden, äta plättar med massa sylt på till kvällsmat och ta med honom på en sup-tur då alla de andra är och fiskar. det blir fint.
    Varma kramar till dig vackra Hannah.

    SvaraRadera
    Svar



    1. ja, här med, fina k..! men ja-a, med något undantag
      från 2014, så är det alltså två år sedan.. och det där
      är ju något annat fotografierna gör med en,
      - om och om igen tänker man "var det f e m år sedan?!"
      och samtidigt på nå’ vis lika ofta "var det där bara f ö r r a året!?"..
      det där med tid, speciellt i fall där tiden eller tiderna varit
      så spräng-fyllda av känslor eller upplevelser eller växt,
      eller för all del allt på samma gång,
      - då blir det ju än mer så..
      ett märkligt fenomen att förstå
      sig på, i både hjärta & hjärna..
      det går för fort, det kan jag konstatera på två röda dock !

      puh! det verkar sant det där att en olycka sällan kommer
      ensam. även klichén att om Du faller 7 gånger, - stå upp 8
      (eller damma av Dig, eller hur det nu är) - minst lika sann..
      men Du ! bra man där ! att man, umm jag (?), ska vara så
      slarvig med den där delen, när man är som.. ’vi’ (?) ..
      gnisslar tänderna då & då över det.

      ja, d e t är sant.. så mycket mer bra & vackert & härligt än
      jobbig, - & tråkigheter..! och i det stora hela; just helheten (!)
      i det liv vi skapar med allt knas vi hittar på..! DET ! det slår
      det mesta..!

      tack för att Du lämnade avtryck just precis i dag, - det fick mig
      att le och känna mig nära hemma i sverige. Du är förbenat bra
      på det, har jag sagt det ?

      njut kvällen !

      och känn kramen, den varma,

      hannah


      Radera
  5. "Melancholy" is such a perfect word to describe some of your work...that, and so much beautiful longing too. Your photos transport one...visually, emotionally, viscerally....and also in so many other ways that are just beyond words, really. I can't properly express it.

    I'm an artist/painter...so I really can't tell you how much I appreciate that you maintain this blog - it's inspiring in so many ways.

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you so much, ann..
      i really can’t tell y o u how much appreciate
      words like these, like yours. but i’m sensing
      you have an idea. thank you.. truly..!

      all my best to you, - & your work

      hannah



      Radera
  6. Svar


    1. i hope it’s a good kinda sad..
      *smiles* life’s duality and beauty.

      big hug,

      hannah





      Radera
  7. Hej Hannah,

    I will write in English, if you don't mind, it has become easier over the years..
    I don't have the right words for how much I love and appreciate your talent, photos and your writing, your melancholy is almost touchable.

    I left Sweden 20 years ago when I was in my early twenties, fearless and with Los Angeles whispering in my ear,... Stay here... Seduced by the freedom I felt here, I made the decision to stay. Now., with 2 kids and and an unfortunate situation, my husband refuses to sign for passports for my children, I have not been able to travel anywhere going on 12 years. I am sure you can appreciate the weird situation, I have an 11 year old boy and a 2 year old little girl,, so It will be a while before I can see Sweden, my family, nieces I never met and my grandfather who is becoming elderly and would love to meet his great grand-kids.

    Although, many people would say, leave your kids here and go visit Sweden, I can't leave my kids ( there is a story behind that)

    So while I am stuck here with the burden of figuring out life and supporting us all, I can thanks to your beautiful pictures dream away for a minute.

    I thought I let you know that your posts gives hope and a calm to my soul.

    Thank you Hannah

    Much love.

    SvaraRadera
    Svar



    1. .. there’s not really any words that will do
      for yours .. or i find myself not having the right ones either..

      i’m sorry you’re in this situation, holding you back from
      freedom. t h a t is hard to imagine.
      the need for seeing your native country and your family,
      - t h a t ' s something i can completely understand..
      i haven’t even lived away for long, so i can completely
      appreciate how time, for you, has also added to that..
      .. and it’s all the life changing moments, your children,
      - that one wants to ’share’ the most..

      i truly, truly hope there will come a change in your
      life with this. and in the meantime, if this place of mine
      can provide a n y kind of solace or respite, then that is
      taken equally to heart, - & i thank you so much for
      telling me.

      i wish you, truly, all the best, - & from what it sounds like,
      - a bit of a miracle..

      much love,

      hannah


      Radera
  8. Dina ord läser man med hjärtat och bilderna förstärker bara känslan. De ger mig ett dopp i ett drömhav. Nu svamlar jag igen, men jag tror att du är van :)
    Min sommar har varit så mycket, men ändå inte...
    Hoppas att du har en poetisk höstbild att visa snart !!!

    Ha det underbart !

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. bästa sortens svammel i så fall, kära Du..! :)

      ja, Din känsla, om denna sommar, - den kan
      jag precis förstå och också känna igen mig i.
      jag hoppas få lite sommar genom att jaga upp
      den på resande fot, - & ta igen denna full av
      jobb på så vis.. :) och höstbild, - den har legat
      och myst i mig några dagar faktiskt. :)
      vi får se om jag kan fånga den !

      önskar Dig detsamma, anci !

      kram,

      hannah


      Radera
  9. https://www.youtube.com/watch?v=ELKbtFljucQ
    :)

    SvaraRadera
    Svar



    1. mm .. lovely ..!
      very suitable for the start of my day.
      thank you so much..!
      LOVE getting music like this.. :)

      a JOYful end to the week, i wish you,

      hannah

      Radera
  10. Hello there...again!

    Oooh Myyy Gosh this is just so beautiful Hannah....every single image is so full of life...movement...depth...I love you! And your friend there too:))
    both so stunning and glowing...radiant with experiences (I imagine) hold so much love (And maybe some sorrow too?)
    This crazy-stalker-momma is hoping to fit in your suitcase next time you go :)) just kidding! there's no way I'll fit in a bag...post three babies...ha!

    all the very best...and more..


    /Anina

    P.s. I see we are both Palindromically blessed :)
    - live on time. emit no evil -
    D.s.

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you ..! *SMILES*
      yes, you call it pretty much spot on.. :)

      *haha* you should s e e what we’ve been
      able to squeeze in bags from bali..! we’re
      kinda pros in that department.. ;) you’d be
      a breeze ! ;)

      *smiles*

      yes ! lovely..!
      we are boats made to float, a fore
      at both ends.. :)
      never heard t h o s e words, though..
      perfect..!

      - live on time - emit no evil yes..!
      thank you..!

      enJOY your weekend,

      hannah

      x


      Radera
  11. Asså... Hur blir man så bra som du?? Fast med sin egen"signatur" förstås.
    Jag är stum och drömmer i smyg om att det är jag som tar så fina bilder. Palmbladen stal jag nu till min hemskärm på telefonen som bakgrundsbild, hoppas du inte blir arg. Om nån frågar när de ser min telefon tar jag såklart inte cred!!! Fast, haha, de skulle aldrig tro mig ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar


    1. försökte svara på Din kommentar
      när jag satt på ett tåg genom somrigt
      sverige, - men det ville sig inte i mobilen.
      vill att Du ska veta, lite i efterhand, att jag
      satt med ett stort léende under en lång tid
      av den där resan över Din härliga kommentar ..

      .. tack .. !

      kram,

      hannah

      p.s härligt att Du vill ha mitt arbete som något Du
      ser dagligen, - det tar jag också med ett léende !


      Radera
  12. #Bali det var där jag fann dig en gång så det är det jag tänker på ofta när jag ser dina bilder. Mina drömmar om Bali är många. Reseboken bläddras det flitigt i. Jag vill så gärna gå bland risfälten och andas in en del av Bali. Det vi tänker på oftast är det som blir vår verklighet tillslut. Så jag är inte orolig jag vet att mina fötter ska vandra på Bali. Jag ska sitta på stranden och meditera medans vågorna skvalpar i bakgrunden. Höstens utmaning är att börja med Yoga. Så det är också ett mål att utöva Yoga på Bali.Underbara bilder...jag blundar och visualiserar mig själv på stranden. #Bali är förevigt förknippat med dig...

    SvaraRadera
    Svar


    1. .. var det så? vad underbart..!

      åh.. när Du skriver ’gå bland risfälten’
      så transporterar Du mig dit, - & jag kan
      känna dofterna, vinden mot huden..
      .. och det där något som inte har ett
      namn eller ett ord eller går att beskriva;
      som bara ä r och som kanske är just den
      essens som får en att förälska sig i också
      ett land, en ö..

      jag tror precis som Du, - att det vi tänker
      på oftast & mest, det blir vår verklighet,
      så jag stämmer in i både orden & känslan
      att Du kommer så klart att befinna Dig där
      en dag. kanske inte alltför långt från nu.
      det hoppas jag nog för Dig, för vi pratade
      mycket om det, med vår finaste ketut, som
      tar oss överallt, - att det går fort nu, det ändras
      och byggs och förändras, som det ju är med
      det mesta. hör av Dig när det blir Din tur, så
      kanske jag kan bidra med n å g o t tips, om Du
      ska till de regioner där jag fått ha mina fötter.. :)

      tusen, tusen tack, för att Du tog mig till bali
      över mitt morgonkaffe vid datorn. det berör mig.
      tack också för de fantastiska (!) orden att bali
      är för evigt förknippat med mig, för Dig.
      vackrare blir det nog inte.

      kärlek,

      hannah


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...